Sabtu, Februari 07, 2009

Kuingin ke sana


Juga bumi Malaya yang senasib dengannya...


satu

jika ada batu sebesar kelingking
dan lastik kubuat sendiri
rasanya ingin saja aku bidas
biar kena cermin mata
atau pecah cermin kereta
seorang manusia angkuh
yang gila kuasa dan harta
dan amat cintakan dunia


dua

jika aku ada jet pejuang sendiri
atau bala tentera sendiri
atau pakatan sendiri
akan aku rempuh mereka
dan lumat-lumat mereka
sebelum mereka merasa
pedihnya azab api neraka


tiga

tapi aku hanya manusia biasa lagi biasa
tiada kuasa tiada suara tiada istimewa
di mata manusia yang gila kuasa dan dunia
hanya mengukir stanza pada halaman percuma
meluah rasa membuku di dada
namun jika ada peluang dan ruang
jika Tuan segala Tuan mengizinkan
hantarkanlah aku ke sana
aku ingin ke sana
mengecap nikmat para syuhada'....

Tiada ulasan:

Myblogloglaq