Rabu, Januari 07, 2009

Sudah 26 Tahun rupanya hamba!

Semalam hari ulang tahun kelahiran saya(mengikut kalender seantero dunia). Kalau dalam taqwim Islamiah umur saya menjangkau 27 tahun. Saya lahir pada 6 Januari 1983 M di rumah mak bapak saya, bersamaan 21 Rabiul Awal 1403 H.

Banyak juga dapat ucapan dari kawan-kawan. Saya tidak biasa meraikan hari ulang tahun saya sendiri. Pernah sekali dalam hidup, kebetulan adik bongsu perempuan dalam keluarga saya meraikan sesuatu maka kak ngah saya dapat idea untuk meletakkan nama saya sekali pada kek. Cuma tiada tiup lilin. Ketika itu saya belum jejak kaki ke menara gading lagi. Lupa sudah tarikh sebenar. Yang pastinya 6 Januari. Tak silap masa saya tingkatan enam atas atau sedang menunggu keputusan STPM.


Malam semalam sebelum jam 12 tgh malam, kawan2 saya meraikan saya dengan belanja di KFC. Satu rumah pergi. Sudah beberapa kali dibelanja KFC. Cuma kali ini sempena hari lahir saya. Sekadar makan meraikan. Masing2 sudah makan malam. Sekali-sekala makan lewat malam. Biarpun makan lewat malam tidak elok untuk diamalkan.

Buka friendster beberapa orang kawan hantar testi ucap selamat hari lahir. Tak kurang juga yang hantar sms. Semalam juga dapat bonus hari lahir dari maxis. Sehari dapat panggilan percuma ke semua nombor maxis. Tapi saya hanya dapat buat panggilan pada waktu malam sahaja dek kerana jadual kuliah dengan beberapa urusan yang perlu diselesaikan. Juga dapat panggilan percuma Celcom ke nombor 8pax. Dilema saya nak buat nombor mana sebab terhad amat. Buat ke nombor mak saya pun tak dapat. Macam biasalah, tertakluk kpd terma dan syarat. Inilah hadiah bersyarat pertama yang saya dapat.

Dapat juga hadiah dari teman serumah, Mahmud. Sebuah diari. biasanya saya beli sendiri diari Islami. Nampaknya tak usah berbeli la saya diari tahun ni. Diari yang ringkas dan menarik. Perkara pertama yang saya catit dalam diari ini ialah perjumpaan kali pertama pasukan Dikir Barat Akademi Islam pada Jumaat ini dengan Halim Yazid. Aih, dah nak habis pun masih bergelumang dengan persatuan lagi. Tak mengapalah.

Sekarang, hamba sudah 26 tahun. Abang Sulung aya kahwin pada usia ini. Sedang saya masih berhempas pulas menghabiskan program ijazah pertama saya. Saya baru serius mencari bakal isteri. Entah bilakan dapat. Jadi sesiapa rasa berkenan kat saya silakan emel saya :P (masih gadis dan dara ye..huhuhu)

Sekarang semester akhir tahun akhir, tahun empat. Bulan Mei ni insyaAllah praktikum. Entah dapat mengajar kat mana. Dekat2 je kot. Baru juga tadi pergi jumpa kerani Jabatan. Tanya bila sampai senarai sekolah kawasan Selangor. Bila nak mula mesyuarat. Aih... kena tolong juga. Kerani baru... walaupun SMPI ada beberapa pensyarah dan staf baru, tapi kan masih baru. Takda pengalaman uruskan budak2 tua yang banyak ragam. Saya sebagai mantan ketua batch yang pernah pening selama 2 tahun dengan fe'el perangai kawan2 rasa perlu hulurkan bantuan. Lagipun saya ditarik ke dalam kabinet batch oleh kawan saya sebagai exco akademik. Uruskan beberapa masalah berkaitan andainya timbul.

Subhanallah... hamba ini rupanya sudah 26 tahun mengecap udara dunia!

Tiada ulasan:

Myblogloglaq