Khamis, Januari 22, 2009

Kawan-Kawan Cina - Suatu catatan sahaja

Kebanyakan kawan-kawan yang mengenali saya, ada juga yang saya lupa nama mereka. Kekhilafan dan kekurangan diri tentunya. Maafkan saya ya. Dalam ramai-ramai kawan ada juga kawan cina. Kebanyaknnya saya ingat dan tak lupa (ada beza ke tak ingat dengan lupa?er... ye?) . Kawan-kawan yang saya berbangga dengan mereka. Kebanyakannya saya dapat di Uni.Malaya. Tentunya.

Gadis kecil comel molek pertama saya kenal, malah Zamzuri juga - LiChin Tang. Lebih mesra dengan panggilan Li Chin. Manis orangnnya. Malah mudah mesra dan boleh bergurau senda sepadanya. Maksudnya di sini, kami tidaklah terlalu skema hingga bercakap sekadar angguk-angguk. Berceloteh juga. Berkenalan ketika tahun pertama di kolej sepuluh. Li Chin ni orangnya cukup aktiff dengan aktiviti kolej, malah seorang pemuzik juga. Kini jarang-jarang berutus sms mengucapkan sesuatu seperti Selamat Hari Raya contohnya.

Seorang anak jati Kelantan dipanggil orang Chua. Mahasiswa Fakulti Sukan, sudah grad pun. Aktif dalam SUKSIS dan pernah jadi ahli MPMUM. Cakap Kelantan cukup pekat. Dari Wakaf Bharu. Dengan kawan-kawan orang luar (selain Kelantan maksud saya) pun dia cakap Kelate selamba. Memang respek saya sama dia. Seorang yang prihatin. Bab mesra ni memang mudah dengan siapa sahaja.

Dalam PALAPES ada seorang, Alvin Chai Cheah Hau namanya. Dari Sarawak, sebilik dengan Jackson Anak Jalin - seorang pemuda Iban berhati tekal. Satu-satunya cina dalam batch saya. Fakulti alam bina, satu-satunya juga. Pada tahun akhir dia dapat seorang amoi banyak cantik punya. Bolehlah dikatakan amoi paling cantik kat Uni.Malaya di Kolej Kelima yang saya kenal. Seorang artis juga. Nyanyi lagu Siti Nurhaliza pada Makan Malam Kolej di Sunway, fulamak... kalah budak Melayu yang nyanyi lagu sama. Memang ada perkara yang saya tak suka apabila Alvin rapat dengan dia, sudah reti ponteng latihan dan kurang daya kemahuannya. "Minta maaf la YDP. Sori ye banyak menyusahkan awak." Ikutkan hati mahu sahaja saya mengiakan sahaja pertanyaan Kapten Peter - terminate sahaja dia. Tapi saya bela dan kata mungkin dia masih berguna. Saya selalu bermanis muka dan sekali-kali tidak menunjukkan saya bosan dengannya. Cuma saya nyatakan juga perasaan kawan-kawan yang menunjukkan rasa tak puas hati. Masakan tidak, masa kena guling dan gulung dia tak ada. Ah... yang lain pun ramai juga. Apa kurangnya. Yang saya suka, dia bukan jenis berkira (sekurang2nya dengan saya, maklumlah YDP dia).

Kawan cina-siam yang terbaru, Khen. Seorang pegawai di KLIA. Kenal melalui laman maya ini. Sebab nak buat rawatan lintah. Yang saya tahu paling murah setakat ini. RM 25 pakej pelajar. Mana nak dapat. Makcik kat bawah blok 21 ni pun RM 25 jugak tapi 2 ekor je. Dgn Khen 10 ekor pun tak apa, siap urut-urut lagi. Datang rumah pulak tu. Yang bangganya asal Kelantan juga. Sudah berbahasa bro dah sekarang. Bangganya juga dia guna produk HPA, Kismis dengan Radix Fried Chicken - Tepung Goreng Herba. Kalau nak buat rawatan lintah, hah kat tepi blog ni saya dah letak link dia. Klik la sendiri.

Sebenarnya saya cuma nak ucapkan Selamat Tahun Baru Cina kepada kawan-kawan kaum Cina.
Sampai tulis berjela-jela.. huhu.. yang mana tak tertulis tu jangan terasa. Sekadar menyebut beberapanama. Alvin pun jangan terasa ya. Kenangan semua tu. Semoga kita semua hidup harmoni di bumi Malaysia yang tercinta.

Oh ya... apakah hukum kita umat Islam turut meraikan Tahun Baru Cina? Bolehlah klik di sini, tulisan sahabat baik saya. tentunya...

zwani.com myspace graphic comments
Myspace Chinese New year Graphics

Tiada ulasan:

Myblogloglaq