Isnin, Januari 19, 2009

Antara PRK dan PRK


Sabtu yang baru berlalu; melewati zona masa kita tanpa datang kembali. Hari itu memahat kenangan manis kepada penduduk Kuala Terengganu kerana dapat ahli parlimen baru. Pilihan Raya Kecil Kuala Terengganu menguji ketelusan SPR. Katanya DS Rais Yatim - Pilihan Raya Kecil Kuala Terengganu membuktikan demokrasi masih wujud di Malaysia. Aih... semacam je bunyinya. DS Najib pula cakap - kita menghormati keputusan rakyat...

Kalau berita lambat keluar...memang dah tahu dah. Memang BN kalah. Kalau tak, kan main lagi dibantai dalam tv. Terkedu pengacara tv pun.

Pagi ni tinggal beberapa jam lagi akan bermula sesi membuang undi bagi PRK Universiti Malaya. Pro-Mahasiswa menjanjikan harapan dan perubahan. Pengerak Mahasiswa (dulunya aspirasi) pula seperti tahun-tahun sudah, macam bisu tak reti nak bercakap. Mungkin mereka pikir tak perlu berkempen sangat kerana mereka boleh menang dengan mengugut pelajar dikolej seperti tahun-tahun sudah. Saya tak pasti adakah pelajar UM yang tinggal di kolej masih belum kalih dengan serangan seperti ini ataupun masih lembik. Alahai...kalau hangpa tak aktif kolej juga janganlah duk harap sangat boleh terus tinggal di kolej.

Aspirasi biasanya ke kolej kediaman dan bercakap macam jaguh. Tak pernah nampak masuk kuliah pun. Mungkin tak berani. Takut kena cemuh. Kelas saya memang tanpa segan silu mengeluarkan rasa dalam dada mereka yang membubuk kian lama.

Jadi... mengundilah Penggerak Mahasiswa jika anda masih ingin menanggung yuran-yuran mereka dan segala keperluan asas mereka di Universiti Malaya seperti yang dinyatakan oleh pimpinan pro-mahasiswa. Saya yakin mereka tidak berbohong dan mereka-reka fakta kerana jika mereka sengaja mengada-adakan cerita tanpa bukti yang nyata kukuh, konkrit dan sebagainya... sudah tentu sahaja mereka akan didakwa!

Juga saya ingin berkempen untuk penggerak mahasiswa... undilah mereka jika anda ingin melihat UM terus kaku dan program kebajikan hanya untuk mereka dan program hiburan yang entah apa-apa akan terus berterusan sehingga UM akan kelihatan seperti Universiti kebanyakan yang hanya melahirkan pekerja dan peraih nikmat dunia semata-mata. Hukum larangan Tuhan belakang cerita. Ah... tak retilah nak cerita kat hangpa.

Antara pilihan raya kecil Kuala Terengganu dan pilihan raya kampus Universiti Malaya ada persamaannya. Agak-agaknya apa?


Suasana kecoh pada hari penamaan calon kerana isu rasuah calon oleh TNC HEP. Bukti surat dari TNC difotokopi oleh pihak pro-m beserta laporan polisnya sekali. Tapi, TNC menafikannya jumaat lalu. Habis yang sebenarnya apa? Pro-M saja-saja buat konspirasi? Alahai...

Tiada ulasan:

Myblogloglaq