Selasa, November 13, 2007

Hakikat Kebahagiaan Hakiki

Bolehkah sebuah keluarga, sebuah rumahtangga itu bahagia tanpa sembahyang kerana ramai juga orang Islam yang tidak sembahyang tapi tetap bahagia. Mereka tetap kaya. Duit banyak. Dia sihat. Anak-anak cerdik dapat keputusan cemerlang. Bahkan ramai yang melanjutkan pelajaran ke IPT. Kemudian tinggi lagi. Naik lagi tinggi. Bila dah habis mengaji pula jadilah orang yang belajar tinggi bertingkat-tingkat tapi bodoh berlipat-lipat. Bangang dulu-dulu tak habis-habis, bangang sekarang datang lagi.

Persoalan ini dijawab dengan penuh kebijaksanaan oleh seorang tokoh ulama’ pemimpin yang dihormati oleh kawan dan lawan dan juga disegani oleh mereka yang tidak berkenan kepadanya lantaran mereka lebih suka pemimpin yang lebih liberal dalam Islam ini. Jawapan beliau beliau tidak akan diperolehi jika ditanya kepada pemimpin ataupun ulama’ beraliran sekular mahupun liberal. Dan jawapan beliau yang bersahaja pasti memukau sesiapa sahaja meskipun kali pertama mendengarnya.

Beliau mentakrifkan bahagia dalam Islam itu meliputi dari dunia sampai akhirat (rabbana aatinaa fiddunniya hasanah wafil aakhiroti hasanah). Atas dunia Allah Taala telah sebutkan bahawa ada di antara manusia wahai Muhammad, orang yang cuma pentingkan kebahagiaan di dunia sahaja tanpa mengira hasanah atau sayyiah. Apa yang orang sebegini mahukan kesenangan dan kebahagiaan di dunia sahaja.

Itupun tanpa mengira halal dan haram. Di sini jelas bahawa kebahagiaan bagi orang melayu yang tidak menghiraukan Islam berbeza dengan pengertian kebahagiaan bagi orang yang mukmin. Orang Islam, dia pentingkan kebahagiaan di kedua-dua dunia yakni alam dunia dan alam akhirat.

Jika makan minum dan seronok di dunia sahaja tiba-tiba kita menghadapi azab dan sengsara di akhirat, maka itu bukan kebahagiaan yang sebenar. Inilah puncanya Nabi-Nabi dan Rasul itu dilantik.

Ia bertujuan untuk melawan sesiapa sahaja yang membawa pemikiran yang sesat sama ada ia dipimpin oleh kerajaan, keetua-ketua kerajaan, pemimpin-pemimpin suku-suku puak, atau tokoh-tokoh kebangsaan yang cuma mementingkan dunia sahaja. Nabi Ibrahim AS melawan Namrud misalnya. Namrud itu seorang raja yang sangat bahagia di dunia tetapi Nabi Ibrahim diutuskan juga untuk melawan beliau. Siapa yang tidak tahu “The Hanging Garden of Babylon” itu landmark kepada kebahagiaan yang dikecapi oleh Namrud di zamannya itu.

Nabi Musa AS pula melawan bapa angkatnya sendiri yakni Firaun yang menguasai segala kuasa dan harta kekayaan. Logiknya tidak perlu Nabi Musa melawan Firaun kerana dia boleh memberikan kebahagiaan dan Musa sendiri turut menumpang kekayaan Firaun lalu mencapai kebahagiaan. Ini tidak lain berpunca dari fahaman Firaun yang menolak kebahagiaan dalam erti kata dunia dan akhirat itu.

Nabi Muhammad SAW sendiri pun melawan Abu Jahal, Abu Lahab dan Abu Sufian di atas dasar yang sama.

Begitulah antara lain huraian panjang lebar oleh pemimpin berjiwa rakyat dan dikasihi Allah dan disayangi rakyat apabila beliau menjawab persoalan. Lantas kebahagiaan bagaimana yang kita cari. Kebahagian duniawi yang nisbi atau kebahagiaan hakiki yang abadi?

Tulisan ini dipetik dan diubahsuai/ditokok tambah dari buku Khusyuk Dalam Solat (Bab Dari Hati Ke Hati). Dapatkannya hari ini. Gerenti tak menyesal punya. Cayalah. Tak nak caya tak pe. Saya tak rugi mende.. (",)

Tiada ulasan:

Myblogloglaq