Selasa, Januari 19, 2010

Penukil belut ke Kota Belud



Beberapa minggu sebelum posting, saya belajar menukil belut dengan anak sepupu di Pasir Mas. Menggunakan paip berdiameter satu inci dan botol klorok, saya buat tukil belut. Inilah cara ringkas yang dibuat orang sekarang, selain masih ada yang guna buluh – untuk kelihatan tradisi, tetapi berat.

Hanya sempat menahan selama empat hari dan mendapat tiga ekor belut – sehari seekor belut sebesar ibu jari. Maka keluarlah sebaris ayat dari emak saya “Membazirlah saja batang paip aku tu..” saya menjawabnya dengan senyum temeweh... saya terpaksa mengangkat tukil belut kerana tidak sempat hendak menguruskannya dek masa banyak diperlukan untuk menyudahkan lesen kereta – yang akhirnya terpaksa menyudahkan bahagian akhir di Sabah juga.

Tidak sangka, menukil belut menjadi petunjuk kepada saya akan ditempatkan di Kota Belud. Namun nama tempat ini tidak membawa makna banyak belut, tetapi maksud belud dalam bahasa Bajau adalah bukit. Di sini memang dikelilingi bukit-bukau. Dan majoriti bumiputera di sini adalah etnik Melayu-Bajau. Tapi kebanyakan mereka yang tidak tahu salasilah keturunan tidak mengaku bahawa mereka sebenarnya adalah juga dari keturunan Melayu. Wajah-wajah orang Bajau memang saling tak tumpah seperti orang Melayu di semenanjung jua.

Gambar: Sedang bikin tukil belut daripada batang paip berdiameter 1 inci.

Tiada ulasan:

Myblogloglaq