Sabtu, Mei 16, 2009

Dari Guru Untuk Guru

Selamat Hari Guru buat semua guru tak kira apa gelaran dan status. Bagi saya sesiapapun yang dipanggil tok guru, cikgu, ustaz, pensyarah atau yang senada dengannya adalah GURU. Tidak kiralah yang menjadi guru ganti, yang masih dalam latihan perguruan, apatah lagi yang sudah bertugas secara tetap mahupun yang sudah bersara. Adakah anda akan memanggil guru anda yang sudah pencen sebagai Pak Haji atau Pakcik? Tiada kita melihat dan mendengar kerjaya lain yang mulia penggilan seperti guru. Tiada saya dengar seorang tentera yang pencen orang panggil encik askar, atau Yang berhormat selepas pencennya orang panggil yang berhormat. Begitu juga dengan tuan hakim, semasa hakim tidak bertugas di luar dewan mahkamah saya tak pasti adakah orang masih memanggilnya 'yang arif'. Yang arif tak semestinya yang benar dan yang jujur.

Zaman Sekolah Rendah
Guru kelas saya yang pertama di sekolah rendah ialah Cikgu Siti Fatimah. Senama dengan Mak saya. Guru kelas di darjah 6 pula Teacher Rosmawati. Saya ingat benar dua orang guru saya ini. Cikgu Aini (yang terkenal garang) dan suaminya Cikgu Rozani pernah ke rumah saya kerana kebetulan mengajar sama sekolah dengan kakak saya beberapa tahun dulu. Ada beberapa lagi guru saya yang ingat mengajar saya di sekolah rendah dulu dan kalau berjumpa sekarang pun mereka mungkin masih mengenali saya. Maklumlah budak baik. hehehe.. Sungguh zaman itu sangat nostalgia. Menjadi pengawas dan hampir dilantik menjadi ketua pengawas. Bersungguh-sungguh saya tolak jawatan itu dan mencadangkan kawan saya, Sanusi Nasir. Saya lebih suka jadi tukang baca doa, tukang tekan loceng (pernah tekan silap waktu,haha), angkat-jatuh, angkat jatuh, jaga budak kutip sampah sambil dijeling budak sebab pengawas tak kutip sampah.. haha terasa lucu bila kenangkan.

Zaman Sekolah Menengah
Saya sekolah menengah aliran agama. Sebab itu saya memilih untuk menjadi ustaz sejak peralihan. Mungkin sebab masin mulut Ustaz Muhammad Ismail 'cotek' semasa bertanya cita-cita saya nak jadi apa. Antara guru yang mengajar saya di SMU (A) Amir Indra Petra (sekarang Maahad Amir Indra Petra) ialah Cikgu Mat Ghana (entah dari mana dia dapat gelaran ni), Ustaz Rahim, Ustazah Naemah, Ustazah Zaemah, Ustazah Haizan, Cikgu Baharudin (Haji Baha), Cikgu Sarbini, Cikgu Faridah (dah beberapa tahun tak sampai rumahnya), Cikgu Nazri (kimia), Ustaz Mohd Noor (saya panggil Abang Noor je..), Cikgu Rosli K. Matari (pengajian am sahaja, bukan belajar sastera dengannya), Cikgu Mat Amin (Lukisan Kejuruteraan..oo yeah..haha), Cikgu Ashpawati (panggilan manjanya cikgu T, MatematikTambahan) dan Cikgu Hazmi (jumpa masa kenduri Asmak tahun lepas dia genggam tangan saya tak lepas.. haha.. rindu sangat kot..) -dan ini hanya sekadar menyebut beberapa nama. Jenuh nak sebut semua kan..
Ooh ya.. tidak lupa pada guru-guru saya di SMAP Labu Nogori Sombilan.. Ustaz Zawawi, Ustaz Nasarudin, Ckgu Nasirah, Ustaz Robiah, Cikgu Zulkifli (mengesan saya ahli wataniah seminggu lepas lapor SMAP), Cikgu Husin - yang pernah merotan kaki saya kerana buat dek masa waktu Subuh (ingatkan dia tak masuk dorm sebab budak yg saya jaga turun surau.. maklum penat prep tido lambat..haha).. Cikgu Zam, guru baru posting yang sekapal.. Cikgu Roslan Bustani-yg banyak membantu dan pernah membantut kepulangan saya untuk kenduri kahwin dua kakak saya.. sapa lagi.. semua sekali yang kenal saya lah.. jasa kalian takkan dilupa...

Zaman Kampus Universiti Malaya
Zaman universiti tentulah jauh sekali berbeza dengan zaman sekolah. Hidup berdikari menjaga diri jauh dengan keluarga dan bebas dari pandangan ibu dan bapa. Guru tentulah juga berbeza. Guru bergelar Doktor dan Profesor.. kalau adapun tutor mereka juga dalam peralihan ke arah tahap pendidikan yang lebih tinggi. Guru saya ada di tiga tempat utama. Akademi Pengajian Islam, Fakulti Pendidikan, dan Kompleks PALAPES UM. Terima kasih kepada semua guru saya selama saya menuntut di UM. Ustaz Syed Hilmi yang murah senyumnya. Ustaz Rasyid yang bernas kata-katanya. Ustazah Tengku Sarina yang kini di luar negara. Di Fakulti Pendidikan- Ustaz Zawawi yang tegas wibawa penuh makna dalam kata. Ustaz Azhar yang sporting tapi penuh nasihat dan wasiat. Ustaz Rahimi yang selamba namun kata-katanya kemas bernas sesekali pedas. Dr. Ghazali yang ceria penuh cerita lawak jenaka, menyakitkan perut saja kerjanya.. haha.. Dr Wan Hasmah yang senyum sokmo sampai sekarang panggil saya Pak Lah.. Dr. Shahrir yang tidak suka bagi nombor telefonnya pada pelajar akhirnya terpaksa telefon saya dengan telefon bimbitnya..hihi.. dan yang paling saya sayangi tentulah Dr. Habib Mat Som yang menjadi Guru Idola saya sepanjang masa. Nasihat dan Wasiatnya insyaAllah akan saya pegang sebagai landasan selama menjadi seorang bergelar guru. Di PALAPES, semua yang saya lalui menjadi guru saya, bukan sekadar jurulatih yang suka meletihkan saya dan kawan-kawan..haha.. Kapten Mazalan, Kapten Khairul, Kapten Peter, Cik Sabri, Cik Din, Cik Asri, Cik Zaini, Sarjan Azman, Kopral Fuad Smoke, Kopral Muru Kopral Jasmi, Kopral Halim dan lain-lain (sekadar menyebut beberapa nama).

Sesungguhnya semua pengalaman ini menjadi guru paling bermakna dalam hidup saya. Terima kasih guru-guruku semua!

Buat semua guru Uni. Malaya, para sahabat SMPI, DPLIUM dan guru-guru Malaysia..

Selamat Hari Guru!

3 ulasan:

nuyui berkata...

salam.. thanx 4 da wish ek tuan.. slamat hari guru buat tuan ustaz jgk.. ekekeke.. nk ler hadiah hari guru.. mane nyer.. ehehehehe..

HASMORA MASNURI berkata...

salam,
erm.. hadiah hari guru kena la dari murid.. tu pun kalau ada yang nak bagi.. aduhai..

saifullizan yahaya berkata...

Hasmora,

terima kasih kerana banyak membantu dalam diam

teruskan pejuangan bersama-sama pena

Myblogloglaq