Isnin, Mac 16, 2009

Apa ini tok guru!

Apa ini tok guru, kasi sesat orang. Apa ini tok guru, main-main nombor. Aiya.. tok guru apa ini.

Semalam masa balik latihan tempatan (askar wataniah), setibanya di parkir saya lihat beberapa pemuda melayu sedang mengedar risalah dalam bakul motor. Kecuali motor saya sebab saya baru sampai. Lepas diorang bersurai dan saya pun siap sedia naik saya mampir ke sebuah motor dan cilok satu. Saya senyum. Tertulis begini pada kertas di bahagian bawahnya (saya salin sebijik semacam); 'Jangan Bimbang Tok Guru Sedia Menbantu'.. sudah tulis salah lepas tu cetak banyak-banyak bagi orang. Kasi malu la... moto dia canggih bunyi - Tanpa angan-angan tiada cita-cita tetapi tanpa usaha takkan menjadi kenyataan.. hahahaha hampeh punya bangang.

Beberapa pemuda itu pemuda Melayu. Islam barangkali. Kata perlembagaan sapa-sapa Melayu jadi automatik Islam. Tapi kalau diikutkan hukum, syirik dah depa ni. Munafik. Setakat saya tengok itulah hukum dia. Yang saya tak tengok entahkan sudah murtad. Nauzubillah. Yelah, bersekongkol dengan tok guru sami siam menurun nombor. Kalau yang disembah itu bukan Allah, tentulah depa meminta pada yang selain Allah. Kan syirik tu.

Apa ini tok guru, kasi sesat orang. Apa ini tok guru, main-main nombor. Aiya.. tok guru apa ini.

Orang Melayu memang ramai terjebak dengan gejala ini. dan manisnya tawaran yang datang ini kepada mereka yang memang berhasrat mencari wang dengan cara mudah ini (pada pandangan mereka). Timbangkanlah kesusahan di akhirat jika anda melakukan perbuatan laknat terkutuk ini. Tuhan bukan dua tiga. Tuhan itu Esa. Satu saja!

3 ulasan:

nuyui berkata...

uhuhuhuhu... ape ler tok guru tu...

erm.. best x latihan mgg tu tuan?

HASMORA MASNURI berkata...

hem... best.. mgantukkan mata kuyu..
hahaha.. banyak kelas sangat..

sofi al-muqri' berkata...

salam, abe lah..
sy ex-maip..

maso masuk aritu abe loh nok tubuk doh..
tp sempat jupo lagi..

salam ukhwah..

Myblogloglaq