Sabtu, April 04, 2009

beberapa hari ini

SAKIT MATA
Beberapa hari ni saya sakit mata.. dalam penyembuhan, alhamdulillah.. jadilah ini ujian maha hebat dalam beberapa hari ni.. Agak mengganggu perjalanan kehidupan. Banyak program kena ikut. Mesyuarat Agung PMKUM, saya kena jadi pengerusi mesyuarat. Bengkel latihan mengajar saya pengarah. Payahnya nak bercakap dengan orang. Tiap orang yang saya jumpa mesti tanya, kenapa pakai spek hitam? Selain tu, wah pak lah hensemnya.. huh.. ada yang saya bagitahu sebabnya. Ada yang saya tunjuk saja mata saya. Ada yang celik mata tengok mata saya. Ada juga yang memalingkan muka, hah ambik! haha

KE KOLEJ ISLAM ANTARABANGSA
Beberapa hari lepas,hari terakhir Mac 2009, saya ke International Islamic College atau Kolej Islam Antarabangsa, Gombak sebagai kerja kursus subjek Pendidikan Islam di Malaysia(pergi pakai spek hitam). Sehari sebelum tu sudah telefon buat temujanji nak pergi. Masa masuk pintu pagar Mak Guard tanya - apa gerangan datang ye (ni bahasa saya, lebih kurang ni la soalannya). Ada temujanji dengan pihak IIC, untuk assignment. Mula-mula makcik tu cakap KL. Tapi budunya tumpah..haha.. Saya pun apa lagi keluarkanlah saya punya bahasa emas. Wow.. makcik tu meski tak terkasima tapi dengan penuh akurnya menutur bahasa yang sama. Lalu pergi jumpa kerani itu setelah saya beritahu saya sudah sampai. Tibanya saya di kaunter dengan tawaduknya saya beritahu - saya Hasbullah... Oh.. lupa pula.. kejap ye.. katanya lalu bangun sambil cakap apa entah. Macam bersalah pula gayanya. Sudah temujanji tapi lupa khabarkan pihak atasan... hemm.. manis juga orangnya.. hehe.. jangan kau.. sinar mata... Setelah dia telefon seorang pihak atasannya maka dibawalah kami bertiga (bersama Malik dan Abang Marsal) ke bilik orang kuat akademik IIC, Ustaz Ahmad Fauzan Yahaya. Temubual dalam setengah jam juga. Berbual selebihnya. Orang dekat kampung saya rupanya. Gertak Kecupu 10 minit saja dari kampung saya. Berkirim salam pula pada kawannya yang jadi tutor di APIUM, Ustaz Safiri dan Ustaz Sufian. Setelah usai temubual, makan di kafe - ambil gambar sekitar IIC, gambar terakhir depan IIC.

KLINIK MATA
Dalam tengahari pergi Hospital Kuala Lumpur. Mula-mula ke pesakit luar. Jumpa doktor, dia buat surat suruh jumpa pakar mata. sambil-sambil tu sempat temuramah saya. Macam nak buat calon adik ipar je..hehe.. Apa tidak, ia tengok umur saya pada kad kesihatan.Oh awak 26, dah kahwin? Kerja mana? Oh belajar lagi... Ambik apa? Oo ustaz la ni ye.. malu-malu kambing saya jadinya.. huhu..

Ke klinik pakar mata kan main lama menunggu. dari jam 12.30 sampai 4.30 barulah panggil nama saya. Tu pun kena tunggu kejap. Doktor wanita cina tu mundar-mandir keluar masuk bilik dia. Ada seorang lagi doktor cina, lelaki. Dia banyak berbual dengan pesakit yang juga orang cina yang masuk kemudian dari saya. Bila doktor wanita tu masuk saya pun mengadaplah dia.

"Sakit apa?" dia tanya.
"Sakit mata doktor." saya jawab. Bodoh je bunyinya.
"Saya tahulah awak sakit mata. Saya kan doktor mata. Awak pun dalam klinik mata kan. "Huh... soalan ni nak jawapan macam mana sebenarnya. Pening aku weh.
"Ok takpelah saya tengok. Duk situ."
Saya duduk depan mesin mata. Manggih nampak gayanya. Dalam asyik doktor wanita cina bersembang dengan doktor lelaki cina dan pesakit lelaki cina itu maka dia pun tersasullah bercakap dalam bahasa cina dengan saya. Dia cakap apa dah.. kang si pey ke.. oh oh.. depan sikit.. hehehe.. dia ketawa. Lepas tu dia cakap cina lagi dengan saya. Kang si pey.. kang si pey...Seronok sangat layan berbual dengan kawan-kawan sampai saya pun turut terima tempiasnya. Habis dikoreknya mata saya.
"Oh.. awak alahan ubat ni." Diberi saya ubat baru.
"Awak simpanlah ubat ni, tapi jangan guna." Ubat tu ubat klinik pelajar UM. Bukan klinik pakar mata. Jadi saya kena dengar cakap pakar matalah.
Terima kasih ladoktor ye bagi saya MC seminggu, tapi tak dapat saya gunakan sepenuhnya kerana tak dapatlah saya terperap di rumah melainkan ke sana sini dek banyak pertemuan.

Saya ingat saya sudah terseksa sakit mata seminggu. Namun betapa saya insaf apabila melihat seorang adik, juga cina, di atas kerusi roda dengan baju hijau pesakit - matanya bernanah meleleh di kedua-dua pipinya. Sedih amat melihat keadaan. Seksa mata melihat sengsara lagi hati yang menanggung derita. Subhanallah.. Tuhan menguji hambanya.. adakah kia merasakan kita cukup beriman sedangkan kita tidak diuji?

DBKL
Ketika saya ke Kompleks Pertama untuk buat nametag saya parkir motor saya sebaris dengan motor-motor lain yang ada tepi kompleks. Susah sangat nak cari tempat letak motor. Kali ni saya tak pusing kompleks untuk cari, nampak kosong je terus letak. Biasanya pusing jugak. Sekali-sekala parkir seberang jalan, tapi hari tu jalan sibuk sangat. Nak lintas pun susah. Tak lama saya masuk ke dalam. Hanya beri senarai nama dan sebut harga. Keluar saja nampak ramai penguasa DBKL.

"Adik ada motor sini? Kalau ada baik bawak motor adik pergi. Kami nak angkut motor ni."

Baik jugak abang DBKL ni. Sorang lagi abang bernasib baik. Betul-betul parkir tepi saya. Fuh selamat.. saya cakap kat abang tu. Kalau tak memang kena tuntut la motor saya. Hari khamis esoknya DBKL datang rumah saya dalam bentuk lain. Kakitangan kesihatan. Ketuk pintu macam orang nak gaduh. Kuat kan main. Rupa-rupanya nak bagi perangkap jentik-jentik. Terima kasih saya cakap. Saya terus pasang perangkap jentik-jentik percuma tu sambil mengomel kat housemate pasal orang DBKL. Sudahlah pakat buat tak tahu saja masa kawan tu ketuk.

TEGUR BIBIK
Bibik ni pengasuh anak murid saya. Dah lama saya sakit mata tengok cara dia pakai. Dah lama saya melemahkan iman saya dengan hanya mendiamkan diri dan mengutuk dalam hati. Tapi petang khamis itu saya kuatkan iman saya dengan menegurnya. Apa makna dia panggil saya pak ustaz tapi saya tak berani tegur meski sepatah mahupun sekali..

"Kak.. kalau saya tegur kakak jangan marah ye.." sebab anak murid saya pun bahasakan kakak.

"Ada apa ya pak ustaz.." jawabnya sopan.

"Orang perempuan tak elok pakai seluar pendek.. tak manis." Saya tegur sebab dia Islam. Saya sudah tanya namanya minggu sudah. Kalau bukan Islam seperti 'bong' takpelah. Pakai seluar pendek saya nak kata apa. Sudah la tak reti cakap melayu. Orang Kemboja, buddha pula tu.

"Kakak tak boleh pakai seluar pendek macam ni.. tak baik.. bapak ada tegur tak?" bapak tu maksud saya majikan dialah..

"Saya cuma orang gaji pak ustaz.. bapak pun tak pernah tegur.. saya cuma pembantu.. enggak apa-apa pakai gini.. kawan-kawan saya pun pakai begini aja.. lagipun ini kan dalam rumah" dia maksudkan kawan-kawan sejawatan dengannya yang kerja sekitar apartmen itu. Apa dia itu rumah rumah dia kah. Dia ingat dia hamba ke boleh pakai camtu. Tetap haram sebab dia ajnabi. Dan dia hanya orang gaji.. haram tuannya melihat auratnya.

Kelakuannya berubah seiring dengan airmukanya yang mula memuncung. Tindakannya agak kasar pabila meletakkan bekas biskut di hadapan saya. Rupa-rupanya tegur cara baik pun tak terkesan buat orang sebegini. Beberapa kali dia berpakaian melampau (bagi saya) saya buat tak tahu saja. Berbaju tidur pergi kedai. Pakai agak seksi ketika keluar kota KL (tersermpak dgn saya depan Mydin Sinar Kota) Jangan bagitau bapak - dia rayu. Semoga Allah limpahkan hidayah kepada anda. Saya hanya mampu berdoa. Saya telah menjalankan tanggungjawab dengan menegur sepatah dua kata. Meski majikannya hanya diam sahaja. Saya hendak kata apa.. Saya cuma ustaz muda yang belum berubah statusnya..haha

MAKAN MALAM KOLEJ
Saya tidak tahu hendak kata bagaimana. Sudah saya tolak pada awalnya. Hari ni dia minta tolong lagi. Saya nak bagitahu mata saya baru baik sikit. Tapi saya kata dah OK. Yang ok cuma kurang sakit. Tak berair. Mata masih bengkak. Lalu bagaimana saya hendak pakai Nombor Satu (lebih dikenali dgn istilah one dress) dengan mata bengkak. Nak pakai spek kata orang lebih-lebih pulak. Akhirnya saya tolak. Meskipun dia sms - ni la kawan, mintak tolong pun susah. Huh.. buat ayat sedih pulak. Ni yang runtun hati saya nih.. tapi sebelum itu memang saya ada demand lebih.. bagi saya tak cukup sekadar bagi satu meja percuma kerana bukan kehendak kami ke makan malam tu, kehendak kolej. Memang satu kepala RM100 lebih seorang, tapi pakaian kami kena basuh juga. Sepasang RM30 kurang lebih. Saya ni pelajar. Duit pun banyak habis wat bayar yuran kolej dalam 3 tahun lepas. Yang entah apa-apapun ada jugak kadang-kadang. Apa depa caj pun tak pasti. Tahu-tahu dah bayar pada bendahari. Dengan penuh paksasetuju.

Setelah sekali lagi kawan saya yang sorang tu telefon. Benar-benar berharap.. saya tak mampu menolak. Pergi jugalah saya. Dinner kolej bukanlah suatu yang mengujakan saya. Namun tak ingin saya menghampakan kawan. Ikhlas ke tak saya nih.. takpelah.. kawan punya hal.. tak kisahlah..


Beberapa hari ni.. dalam mood kurang memberansangkan.. ada beberapa perkara yang saya belajar di luar dewan kuliah. Namun sejauh mana saya ingat.. itu bergantung kepada kemampuan manusiawi saya yang seperti manusia lain jua.. ada penyakit lupa.. manusia itu kan keterlupaan.. (katanya Pak Thib)

2 ulasan:

Ibnu Ahmad al-Kurauwi berkata...

Salam Ziarah, terus menulis, Hasmora.

al-Kurauwi

Hasbullah Haji Mohamed berkata...

salam syeikh, insyaAllah.. :)

Myblogloglaq