Rabu, November 18, 2009

Meredah hujan kota metropolitan

Tadi saya ke Gombak dengan motosikal yang dipinjamkan Tuan Haji Shamsudin Othman Al-Johori semalam, ada urusan di SKEM. Tak jadi hendak ke SAKM 09 di UKM. SKEM ialah Institut memandu yang saya jadi ejen pendaftaran di Universiti Malaya sejak saya tahun dua, 2006. Tapi urusan utama ialah lesen saya sendiri yang terbengkalai sejak bulan Jun tahun lepas, di samping turut memaklumkan untuk berhenti menjadi ejen. Ingin saya sudahkan lesen di Kelantan. Sementara menunggu penempatan mengajar yang entah bila. Dengar-dengarnya lewat, seperti maklumbalas pihak KPM beberapa minggu sudah. Lama masa yang saya ambil untuk sudahkan lesen kereta nan sekeping. Lantaran sibuknya saya pada perkara lain. Dan juga belanjawan saya yang sudah ‘lari’ ke perkahwinan saya. Hehe.

Dalam perjalanan pulang turun hujan. Lebatnya alang kepalang. Berhenti bawah khemah tepi jalan. Sudah berteduh dua orang. Saya hanya senyum pada mereka. Dan kami hanya senyum sepanjang perteduhan kami itu. Tiada butir bicara kata walau sepatah. Senyum mungkin sudah cukup untuk mewujudkan suasana harmoni dan mesra kerana kami tahu kami senasib. Tersangkut perjalanan dek hujan. Sudah musim dia. Dan hujan pun aturan Yang Maha Pencipta. Tidak perlu sesiapapun merungut pabila turun hujan. Ini tidak “alah... hujan pulak dah..” tapi itulah yang selalu terjadi pada kebanyakan orang. Kufur nikmat weii..

Dua kali saya berhenti sebelum tiba ke destinasi kedua, Hentian Putra. Beli tiket pulang pula Isnin depan ni. Dengan basah kuyup masuk ke dalam. Kasut pun basah. Rosak pulak kasut buaya aku tak sempat baham orang lagi. Kasut hantaran kahwin tu.huhuhu.

Tika entri ni ditulis (baca taip) hujan masih turun. Patutlah semalam hujan tak turun rupanya qadha pada hari ni. Tak betah saya tinggalkan isteri di kampung musim-musim hujan begini. Hehehe. Tapi kerana Pertemuan Penyair Nusantara sudah dirancang lama dan saya terlibat secara serius sebagai urus setia tidak boleh saya menarik diri meski kakak saya yang menjanda itu akan menamatkan status jandanya Jumaat ini. Mujur dia tak kisah, dan dia pun tak boleh nak kata apa pada saya. Lagipun saya sudah tinggalkan isteri saya sebagai wakil. Aulawiyatnya ialah saya harus menunaikan yang amanah diberikan. Apapun, semoga kakak saya menikmati musim hujan ni dengan suaminya yang baru. Hahaha...

Muka depan SKEM, kawasannya hampir dengan Muzium Orang Asli



berhenti teduh tak jauh dari Greenwood. Motosikal ni Haji Sham Al-Johori punya



2 ulasan:

Zan Master berkata...

kak ina cakap, bila ko berenti jadi agen, hilang sorang hero SKEM kat UM.. hahaha..

Den
- hero UIA

Hasmora berkata...

kirimkan salamku pada siorang, aku jadi hero kat Sabah pulak.. hehe

Pok Lah

Myblogloglaq