Jumaat, Oktober 02, 2009

Pilihanraya demi pilihanraya dan Rijaalulghaib

Salam Idul Fitri tuan-tuan dan puan-puan,

Pertengahan Ramadhan lalu, seorang sahabat mengajak saya makan di gerai nasi kukus di Pantai Dalam. Beliau juga mengajak seorang lagi. Ketika itu adalah dalam jam 10 kurang lebih. Kiranya lepas solat terawihlah.

Perbincangan agak lanjut sampai ketengah malam dan menghampiri jam satu pagi. Bermacam perkara kami bincangkan. Tentang masalah dalaman sebuah penerbitan hinggalah tentang pilihanraya demi pilihanraya, wabak selesema babi dan penglibatan Rijaalulghaib.

Entah dari guru tasauf mana si kawan saya tu belajar atau mungkin dia pernah terbaca mana-mana atau kemungkinan demi kemungkinanlah. Rijaalulghaib menurut teman saya itu, mereka mengadakan semacam pertemuan di sebuah gunung diberi nama Gunung Qaf. Bermula telahannya mengatakan bahawa mungkin ada kuasa ghaib yang terlibat dalam fenomena politik tanah air kerana seolah-olah satu perancangan rapi dan teliti apabila ahli politik mati satu demi satu. Seperti juga wabak yang mampu dihindarkan oleh golongan ini dengan doa kerana menurutnya doa golongan Rijaalulghaib dimakbulkan Allah. Wallahua’lam..

Saya sendiri sebenarnya pernah terdengar tentang rijaalullghaib tapi tidak tahu benar. Saya pun belum selidik lagi tentangnya. Dan saya pun tidak berani berbincang tentangnya takut salah fakta. Yang saya faham akan kemungkinan mereka ini ialah golongan wali yang ghaib. Namun, tidak pula saya boleh mengiakan. Ilmu saya masih cetek bab ni.

Walauapapun telahan kita, ketahuilah semuanya sudah tercatat di Luh mahfuz.

Setidak-tidaknya pilihanraya demi pilihanraya adalah perihal petanda perubahan lebih besar akan kita lihat pada laman politik tanah air. Entahkan ia semakin cantik atau semakin buruk hanya Tuhan saja yang maha tahu... dan Tuhan itu hanyalah Allah. Tiada Tuhan selain-Nya.

Sama-sama kita doakan kebaikan di dunia dan di akhirat.

p/s: doa-doa juga, usaha dulu baru tawakal. Usaha, tawakal dan doa pun tak guna juga kalau sembahyang tak pernah tak tinggal.. bawalah bertobat wahai umat...

Salam Eid Mubarok... Maaf zahir batin.

Tiada ulasan:

Myblogloglaq