Khamis, Oktober 29, 2009

Hari-hari terakhir di Kuala Lumpur

Dengan Nama Allah yang maha pengasih lagi maha penyayang.

Hari ini antara hari-hari terakhir saya di kota selut metropolitan, Kuala Lumpur.

Pertama kali saya menjejak kaki pada tahun 1999, bekerja di Restoren Artis Corner-Wisma Perisai Wira, milik Dato’ Muhammad Ghani, dua pupu Mak saya. Tika itu hendak masuk tingkatan tiga, umur saya sudah 15. Asalnya ia adalah misi mencari sepupu yang lama tidak pulang. Adik sepupu saya itu sebagai ketuanya, namun misi itu menemui jalan buntu. Tinggal saya dan Khairi bekerja di restoren itu sebagai pelayan dan tukang basuh pinggan juga. sepupu saya itu pulang, tak sedap katanya. Tidaklah seronok bekerja walaupun setiap hari boleh bertemu artis. Sejak itu saya berpendapat, bertemu artis bukanlah suatu yang mengujakan. Maklumlah, saya melihat sendiri perangai artis bagaimana, terutama pada bulan puasa. Itulah, kenangan pertama saya di KL.

Buat kali kedua saya jejak bersama kakak saya, Rosnani. Datang kami berhajat besar, merayu untuk belajar di Uni.Malaya. SPM saya tidaklah teruk sangat, tapi mungkin silap saya semasa mengisi borang UPU. Masakan tidak, empat pilihan pertama saya ialah Akademi Tentera Malaysia (ATMA), Universiti Pertahanan Nasional sekarang ni. UM pilihan kelima. Akhirnya saya pulang dengan harapan yang hampa. Bukan rezeki saya di UM ketika itu.

Dengan keputusan STPM cemerlang, alhamdulillah saya mendapat tempat di Universiti Malaya. Seorang abang di UIA, seorang kakak di IMR, seorang kauseling di UPSI, seorang jadi misi. Saya mencapai cita-cita menjadi guru mendapat Pendidikan Islam. Itulah cita-cita terpahat sejak peralihan di SMU (A) Amir Indra Petra. Seorang adik lepasan politeknik Politek Kb, kini juruteknik elektrik di HUSM. Seorang lepasan Darul Quran Kuala Kubu Baru kini melanjut ijazah di Insaniah, seorang sedang ambil diploma di Politek, KB. Tinggal seorang lagi di sekolah arab, Paksu.. minta dia jadi orang jadilah. Yang bongsu ni culas sedikit pelajarannya.

Saya berjaya kerana melewati liku berduri onak susah hidup seperti abang dan kakak saya lalui. Namun tidak adik saya yang bongsu, dimanjai kerana sudah ada abang dan kakak yang bekerja menyara keluarga dan yang mendapat lebih perhatian ketika kecil tentulah, dia..

Kini minggu terakhir saya di SMK Seri Permaisuri, Cheras. Minggu depan guru yang saya ganti akan datang ambil tempat dia. Moga-mogalah saya tidak ditempatkan mengajar di Kuala Lumpur. Paling tidakpun di pinggir kota atau lebih selesa saya di kawasan kampung. Pedalaman Ulu Legeh pun tak mengapa.. keh keh.. saya minta Sabah, entahkan dapat entahkan tidak. Ikutlah, tak kisah.. saya ini pacar hina hamba dina menurut kata lemparlah di mana sahaja. Ikhlas hati berkhidmat bakti untuk anak bangsa, insyaAllah..

Saya ingin menulis lagi, beberapa catatan pendek. insyaAllah kalau ada peluang kelapangan dan ilham.

3 ulasan:

Al Quds Travel berkata...

PROMOSI MUSLIM TOUR
“Maghi Pakat Gi Jale”
Tel: 609-747 9999

TIANJIN-BEIJING
6DAYS 5NIGHT
HARGA DARI RM340

Azrul Hisham berkata...

Selamat berjaya bro... :D

benuasuluk berkata...

gu, di mana-mana pun bereh, asal saja kita menjadi guru. Selamat berbakti.

Myblogloglaq