Khamis, September 17, 2009

Perutusan lebaran


Assalamualaikum dan salam lebaran buat semua muslim. Alhamdulillah syukur kita rafakkan ke hadrat Ilahi kerana masih ada peluang menikmati syawal tahun ini, insyaAllah.. mohon diselamatkan perjalanan pulang kita ke laman desa dan selamat jua pulang ke rantau orang tempat mencari rezeki sesuap nasi.

Saya sebagai mantan Yang Dipertua PALAPES UM Intake 27, mantan exco Kebudayaan dan Rekreasi PMKUM, mantan Ketua Batch Sarjana Muda Pendidikan Islam sesi 2005/2006, dan kini alumni Universiti Malaya – ingin memohon ampun dan maaf dari semua insan yang mengenali dan terlibat dengan saya selama 4 tahun saya di uni-perdana ini. Sama ada kata-kata saya menghiris rasa atau menggores luka di hati atau saya tidak begitu mesra dan ramah-tamah dengan mana-mana yang pernah merasakan saya tidak berlaku adil padanya. Ya, saya juga insan biasa yang tidak dapat lari dari kelemahan dan masalah menyebabkan kekurangan diri terserlah dan menyebabkan sesiapa pun terasa saya tidak meladeni mereka selayaknya mereka dilayani dan diramahi.. dan dan dan apa lagi...

Buat keluarga di kampung; Mak, adik beradik dan sanak saudara jiran tetangga. Terima kasih daun keladi atas segala jasa dan budi selama ini yang takkan pernah terbalas meski khidmat bakti dicurah saya seumur hidup.

Tidak lupa juga kepada kaum kerabat saya tidak kira di mana saja mereka berada. Kepada anak-anak saudara di Johor; Azanah, Azira, Afelrol, Asila dan Firdaus (maaf kalau ada yang Pok Loh tertinggal sebut). Maaf kerana lama tidak bertanya khabar. Kalau terbaca perutusan ni, sudilah hadir majlis kenduri nanti. Maaf kerana jauhnya hubungan kita terbatas oleh masa dan jarak. Nampaknya teknologi masih gagal mendekatkan kita.

Kepada para guru saya di Sekolah Kebangsaan Banggu, Maahad Al-Amir Indra Petra, SMAP Labu, Universiti Malaya (Akademi Pengajian Islam-Fakulti Pendidikan), UIN Indonesia – Prof Ahmad Thib Raya, Syeikh Nuruddin Marbu Al-Banjari dan Syeikh Ahmad Fahmi Zam-Zam serta Baba Aziz (meski tuan guru sesekali tidak kenali saya~syukran jazilan atas segala ilmunya). Dengan keberkatan ilmu kalian para guruku insyaAllah saya akan menyambung perjuangan mendidik anak bangsa dan mengasuh ummat seadanya mampu daya hamba.

Kepada kawan-kawan yang pernah bersahabat, mengenali, serumah sewa, sekuliah dan lena, sekubu latihan tahunan, dan sebagainya. Semoga persahabatan kita kekal hingga akhirat. Segala salah silap harap maaf. Tersilap cakap, terdibelanja makan dan segala macam ter-ter, halalkanlah ya.. :)

Buat bakal teman suri hidup, insyaAllah ikatan pertunangan akan tiba tempoh penamatnya dan berganti akad mengesahkan cinta kita. Semoga kita menuai bahagia hingga ke syurga, insyaAllah. Kutidak mengharapkan kesempurnaan darimu, hanya cukup jika dikau melengkapi kekurangan diri ini. Begitu jualah kuharapkan darimu agar tidak menuntut kesempurnaan padaku yang serba lemah dan kekurangan ini. Kerana hidup ini tidak lain hanya lengkap melengkapi. Tiada kesempurnaan pada manusia marhaen seperti kita.

Selamat Hari Raya ‘Idul Fitri, Maaf Zahir dan Batin.

3 ulasan:

benuasuluk berkata...

salam aidilfitri tuan, maaf zahir batin

Pyanhabib berkata...

dah raya dah!
selamat hari raya!

Hasmora berkata...

Cik Wan dan Encik Pyan,Selamat Hari Raya!

Myblogloglaq