Isnin, Jun 29, 2009

Nasihat sang ayah buat anak dan kawan-kawan


“Tim.. ayah bukan nak malukan kamu..” ini adalah antara bait ayat seorang ayah pada hari terbuka kemajuan pelajar SMKTDH sabtu lepas. Satu kelas kena ceramah dek ayah Hatim (nama sebenar..huk..). Mula-mula tika saya bagi keputusan ujian pertengahan tahun kepada sang ayah memang berdebar. Apa tak.. garang sungguh ayat-ayatnya.

“Hah.. tengoklah ni.. hasil kau kompang dengan bersilat.. ayah kompangkan kau nak” tangan diacu pada muka anak. Hatim menunduk. Kamera duduk diam. Tak berani saya nak angkat kamera ambil gambar. Saya hanya merayap satu sekolah dengan kamera selepas dua orang ibu datang.

Setelah itu Cikgu Azura ambil alih semula kelasnya. Terpaksalah dia ambil semula sebab saya dapat tugas baru yang tiba-tiba diberi Penolong Kanan Ko-K, “Wah Ustaz Hasbullah dah jadi speacialist cameraman la.. ” katanya sambil ketawa kecil. Kamera tu dihulur oleh cikgu Jega, dengan arahan Puan Saidatul. Faham tak ayat ni? Buat-buat paham je la ye.

“Hatim kat rumah buat apa bang?” pertanyaan klise untuk beberapa ibu bapa yang datang. Nak tanya apa lagi kalau bukan aktiviti budak kat rumah.

“Ni kalau duk kat rumah dapat benda yang kecik tu yang tu la dia hadap sampai tengah malam. Suruh baca buku tak mau dia..” yang dimaksudkan ialah telefon bimbit. Nak buat macam mana bang, dah abang tak larang dia main henset. Kata saya dalam hati.

“Saya guru silat sekolah ni, tapi saya tak ajar dia silat. Mak sedara dia pulak mengajar kompang sekolah ni tapi tak ajar dia kompang.. ni lah sebabnya..” kata ayahnya budak. Apa tidak bengang bapaknya bila tengok keputusan anak dari 10 matapelajaran hanya dua saja yang lulus.

“Ayah tak pernah dapat keputusan macam ni.. Ayah dulu sekolah Aminudin Baki lagi.. bukan calang-calang sekolah.. buku kemajuan sekolah ayah ada lagi.. kau pernah tengok kan?” Hatim menunduk mungkin rasa malu dan bersalah.

“Kalau bukan sebab kakak dia yang telefon mintak saya datang saya tak datang ni cikgu.. saya kerja jauh” lupa dah dia kerja mana.. huhu.. tapi dengarnya memang jauh. Klang ke.. itulah anak-anak.. ayah sanggup berkorban apa sahaja. Sibuk kerja pun sanggup tinggalkan kerja.

“Kamu tahu tak sekarang anak muda kita?” tanya ayahnya budak pada kelas tu. “Pakcik kerja dengan Gerakan Khas.. kerja terjah tempat mat pet.. kamu tahu siapa yang ramai? Orang melayu kita.. pakcik sedih tengok yang di pusat serenti tu 80 peratus anak Melayu” macam tu lah lebih kurang ayat dia.

“Kalau nak beruniform ke, main ke.. ada masa dia.. bukan tak boleh.. tapi pelajaran paling penting.. saya ada sorang adik angkat cikgu..” dia paling kat saya pulak.. “tapi dia sejak sekolah aktif silat je.. pelajaran entah ke mana.. nak kerja apa? Sijil silat ingat boleh buat kerja ke.. sekarang kerja entah apa-apa..”

“Kamu ambil result ni kamu bagi kat mak kamu di rumah.. tengok apa nasib silat dengan kompang kamu..”

“Ni pakcik nak cakpa sikit pada yang lelaki ni.. kamu besok nak bagi makan anak orang.. jadi apa yang kamu belajar sekarang bakal menentukan kerja kamu besok.. ingat kita laki ni ada tanggungjawab besar.. nak bagi makan anak orang ingat senang? Masa ni lah korang nak belajar.. besok menyesal tak guna dah ” itulah antara bait-bait akhir sang ayah. Banyak kata-kata mutiaranya yang saya kutip tapi entah di mana jatuhnya. Banyak enzim kepala ikan sungguh. Sel semut pun ada barangkali.

Budak-budak tetap menunduk. Dapat pengajaran barangkali. Kalau semua yang hadir ni datang pada Kem Bina Insan tingkatan Tiga awal bulan hari tu, mungkin dapat suntikan semangat sempena PMR tahun ni.

“Ingat Hatim, ada dua tahun lagi.. dua tahun lagi..” sang ayah maksudkan SPM. “Kamu semua jangan hampakan harapan mak ayah yang hantar kamu mengaji 11 tahun sejak darjah satu sampai SPM” pendek pulak perhitungan pakcik ni. Saya belajar lebih dari tu. 6 tahun sekolah rendah (tiada tadika saya ye.. tak bodoh pun.huhu). Lapan tahun di sekolah menengah. Jadi.. 14 tahun! Wah ana tipu ke? Tak.. tak tipu.. haha.. apa salahnya belajar lama-lama kan.. Sekolah menengah mula dengan peralihan, lepas SPM sambung STPM tapi STPM pertama saya tak dapat selesaikan kerana masalah kesihatan. Paham ke dak nih? Buat-buat paham la ye.. haha.

Dalam hati saya ada juga menyalahkan sang ayah yang mungkin tersilap didikan dan asuhan. Kurang memberi perhatian dan dorongan. Anak jika mendapat motivasi dari ibu bapa akan lebih bersemangat untuk belajar. Kalau selalu kena marah maki hamun anak mana tak menurun dia punya semangat.

Cik (ayah) dan Mak saya selalu juga beri kata peransang dan nasihat dorongan walaupun mereka sekolah atap dan tidak melanjut pelajaran. Mak saya sampai darjah empat. Mak selalu sebut tentang datuk yang tidak ambil berat pada pelajaran anak-anak. Sebab tu lah mak taknak jadi macam dia. Cik pun orang mengaji tapi tak dapat sambung sebab datuk tak mampu. Jadilah cik seorang pendikir dan guru dikir di samping penjejak guru silat. Gelanggang mana dia tak berlimau, katanya dulu.

Sesekali bila saya teringat zaman remaja saya dulu, kenapa cik lebih banyak bercerita kepada sayaberbanding kepada adik-beradik saya yang lain.. mungkinlah saya anak lelaki yang jauh dari si sulong dan berminat dengan silat dan dikir barat seperti sulong juga. Tapi si sulong tidak banyak waktunya di rumah kerana sudah terbiasa tak lekat rumah sejak sekolah berasrama di Pengkalan Chepa, SM Faris Petra kemudian ke UIA dan bekerja di KL sebelum pulang ke Kelantan tika zaman ekonomi meleset 1998. Namun banyak yang dapat tahu dari cik tapi saya tak tahu. Harap dia tahu dari Cik bahawa keluarga kami bersusur galur kerabat Diraja Jembal juga. Cuma tidak memakai gelaran.

Nasihat saya kepada yang berkenaan, belajarlah menjadi ayah yang baik segenap sudut. Bukan sekadar mencari nafkah untuk keluarga sahaja. Luangkan masa yang berkualiti bersama anak-anak. Kemarahan bukan cara mendidik yang bagus tapi ketegasan itu perlu pada tempat dan masanya. Mungkin ini adalah teori saya yang belum menjadi bapa, tapi saya banyak perhati, belajar dan mengambil iktibar dari perlakuan dan tindakan ramai lelaki yang berpengalaman manjadi ayah.

Er.. sama-samalah kita muhasabah dan saling memberi ingat.. demi anak-anak yang soleh. Semoga mereka mendoakan kesejahteraan kita bila kita tiada.

Wallahu a’lam.

3 ulasan:

Azrul Hisham berkata...

sayunye baca post ni..huhu..terkenang parent kat kampung...huhu

Nazmi Yaakub berkata...

mintak terus2 jadi specialist photographer dekat sekolah2 sekitar lembah klang.

syeikh, banyak tanggungjawab kita. meminjam kata2 hassan al-banna. au kama qaal!

Hasbullah Mohamed Rahman berkata...

Tuan Azrul (skema bunyinya..huuhu),
Kawe pun terkenang jugak..

Syeikh Nazmi,
Itupun kalau terus diberi kepercayaan pihak sekolah. Takpun belisendiri punya..
Ye tanggungjawab kita banyak.. tak tertanggung..huhu

Myblogloglaq