Ahad, Oktober 17, 2010

Bajet untuk rakyat?

Dapatan di bawah saya salin dan tampal dari facebook yg menggunakan identiti Tawau. Untuk tatapan sendiri dan jua berkongsi. Sama-sama kita baca dan berfikir apakah benar ia bajet untuk rakyat seperti yang didendangkan...

Berikut ialah intipati Bajet 2011 yang dibentangkan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak, yang juga Menteri Kewangan, di Dewan Rakyat hari ini:

* Pembinaan projek pembangunan bercampur termasuk kediaman mampu milik bernilai RM10 bilion di Sungai Buloh yang dijangka siap pada 2025.

* Pembinaan projek bersepadu “Warisan Merdeka” dengan menara 100 tingkat tertinggi di Malaysia bernilai RM5 bilion yang dijangka siap pada 2015. (satu lagi projek membazir, rakyat marhaen macam biasa sakit leher tengok bangunan, nak rasa pijak tangga pun belum tentu.. cukup sekadar bangga sajalah)

* Pembangunan Zon Akuakultur Bersepadu di Pitas, Sungai Telaga dan Sungai Padas di Sabah serta di Batang Ai dan Tanjung Manis di Sarawak dengan peruntukan RM252 juta.

* Peruntukan RM135 juta bagi persediaan prasarana asas menggalakkan petani menceburi bidang bernilai tinggi seperti industri sarang burung walit.

* Melanjutkan galakan potongan cukai pendapatan bagi pelabur dan pengecualian cukai pendapatan bagi syarikat dalam aktiviti pengeluaran bahan makanan sehingga 2015. (tapi harga makanan tak pula turun-turun, yang kaya siapa - yang kayap siapa?)

* RM85 juta untuk membina kemudahan infrastruktur bagi membolehkan hotel dan resort peranginan di kawasan pedalaman yang berpotensi menarik pelancong. (oklah tu, spy mereka yg miskin boleh cari makan, kalau bolehlah.. tukang sapu pun oklah)

* RM50 juta bagi membina beberapa laluan pejalan kaki berbumbung di kawasan lingkaran KLCC-Bukit Bintang. (maklumlah orang lalu-lalang sini sama ada pelancong atau anak-anak orang kaya)

* Pembangunan resort bersepadu eco-nature pertama di dunia bernilai RM3 bilion oleh Nexus Karambunai di Sabah bermula tahun depan. (banyak lagi rumah mcm reban ayam di Sabah ni..)

* Pemansuhan duti import ke atas 300 barangan kegemaran pelancong dan rakyat tempatan pada kadar 5 peratus sehingga 30 peratus bagi menjadikan Malaysia destinasi utama membeli-belah di Asia. (org tempatan yg kaya-raya..?)

* RM119 juta untuk membangunkan penciptaan kandungan tempatan, hosting kandungan tempatan dan pembukaan saluran baru untuk kandungan.

* Pengecualian cukai jualan ke atas semua jenis telefon bimbit.

* RM850 juta bagi menyediakan infrastruktur sokongan untuk mempercepatkan pembangunan koridor dan wilayah.

* RM411 juta untuk melonjak ekonomi ke arah sebuah negara berpendapatan tinggi, aktiviti penyelidikan, pembangunan dan pengkomersilan sebagai landasan peningkatkan aktiviti nilai ditambah dalam setiap bidang ekonomi.

* Penubuhan Unit Inovasi Khas (UNIK) di bawah Jabatan Perdana Menteri dengan peruntukan RM71 juta bagi tahun depan untuk mengkomersilkan hasil penemuan R&D oleh universiti dan institusi penyelidikan.

* RM200 juta untuk perolehan hasil kreatif seperti filem, drama dan dokumentari keluaran tempatan yang berkualiti tinggi.

* Kadar cukai perkhidmatan dicadang dinaikkan satu peratus kepada enam peratus untuk menjamin kesejahteraan masa hadapan negara.

* Cukai perkhidmatan juga dicadang dikenakan ke atas perkhidmatan penyiaran TV berbayar. (naik lagi la siaran Astro kang, kesian orang Sabah, takda Astro tak tengok TV la depa.. Astro kaya camtu jugak..)

* Meningkatkan penguatkuasaan dan pengauditan serta memperluaskan liputan ke atas semua pihak yang sepatutnya membayar cukai bagi memantapkan kutipan hasil.

* Menyusun semula dan memperkukuhkan aspek pendidikan dan latihan dengan belanja mengurus RM29.3 bilion untuk Kementerian Pelajaran, RM10.2 bilion (Kementerian Pengajian Tinggi) dan RM627 juta (Kementerian Sumber Manusia).

* Menubuhkan “Talent Corporation” di bawah Jabatan Perdana Menteri pada awal 2011 untuk membangunkan pangkalan data tenaga kerja berkepakaran serta menjalin kerjasama dengan jaringan bakat di seluruh dunia.

credit: 15 Okt (Bernama)

farock: apa pun aku harap projek dan macam-macam yang di janji kan oleh PM akan terlaksana...nampak nya rakyat akan mendapat keselesaan bajet 2011.


TEKS UCAPAN BAJET 2011

Teks Ucapan Bajet 2011dan Lampiran boleh dimuat turun melalui Portal Rasmi Bajet 2011 www.treasury.gov.my pada jam 6.00 petang semalam . Teks ini juga boleh dimuat turun melalui laman web agensi-agensi Kementerian Kewangan seperti berikut

Jabatan Kastam Diraja Malaysia - www.customs.gov.my

Bank Negara Malaysia - www.bnm.gov.my

Suruhanjaya Sekuriti - www.sc.com.my

Lembaga Hasil Dalam Negeri - www.hasil.gov.my

- orang sekarang lebih suka guna perkataan 'bajet', yang asalnya dari bahasa Inggeris, cakap degar-degar sampai nak tercabut gelegar pasal bahasa kebangsaan.. ooo retorik.. retorik... politik itu boleh jadi baik, boleh juga jadi tahik!

2 ulasan:

sastraboy berkata...

paling pening yang 5bilion ke atas menara tu. apalah gunanya? haih..

Hasmora berkata...

hanya kerana nama..

Myblogloglaq