Ahad, Ogos 16, 2009

Selesema babi dan konvokesyen

Alhamdulillah, konvokesyen Universiti Malaya berakhir semalam dengan selamat, tanpa tragedi. Meski sekian banyak spekulasi saya dengar sebelum terlaksana majlis ulung bagi para graduan dan universiti perdana ini.

Saya konvokesyen hari rabu, hari pertama buat graduan ijazah sarjana muda. Sebelumnya graduan PhD dan Sarjana. Terima kasih Tuanku Raja Nazrin atas pengurniaan. insyaAllah patik akan melaksanakan tugas dengan dedikasi dan cemerlang di samping mengharumkan nama Universiti Malaya ke mana saja patik pergi .

Dalam pada universiti lain menerima tempias hebat selesema babi dengan ditutup selama seminggu, UM tidak. Dengan itu maka cuti semester bagi UM ada seperti biasa, sedangkan universiti lain sudah ditarik cutinya dengan cuti sempena peristiwa selesema babi.

Namun demikian, apa yang saya lihat, konvokesyen tahun ini amat suram berbanding tahun-tahun lepas. Kemeriahan tidak dirasai pada konvokesyen kali ini. Konvokesyen kali ini juga untuk kali kelima saya menjaga booth pendaftaran lesen memandu. Kali terakhir saya menjaga booth lesen SKEM, tahun depan kalau datangpun, datang melawat kawan-kawan sajalah. Huhu..

Apa yang saya lihat, pelajar sendiri pun tidak ramai. Mungkinlah takut hendak keluar. Baik duduk di fakulti atau tidur saja di kolej. Mungkinlah. Begitulah saya melihat penangan selesema babi yang menjadi wabak terkini sedunia sekarang.

Tidak ramai yang mendaftar lesen tahun ni, terutama lesen motor. Saya syak, lesen motor telah diselesemababikan oleh pihak tertentu untuk kepentingan tertentu. Ramai yang datang ke kaunter dan bertanya tentang status janji RM 215 itu. Tidak dapat saya jawab, sebab saya bukan menteri. Saya hanya santeri yang menumpang lorong rezeki sebuah institut memandu terkenal dalam kalangan pelajar sekitar lembah kelang ini. Dan satu lagi saya syak mengapa ramai tidak mahu ambil lesen lagi, sebab inilah. Alsan saya hanya satu, janji ni dibuat pada musim pilihanraya Manik Urai. Apa yang tak timbul tiba-tiba boleh timbul. Alahai...

Yang saya fikir tentang isu ini, jika harga paling murah di SKEM sekarang berbanding tempat lain yang sudah melambung naik, RM 390 untuk lesen memnadu motosikal, bagi yang tiada apa-apa lesen lagi. Kalau 390 tolak 215 sama dengan 175. Nah, sama ada kerajaan mahu memberi subsidi sebanyak RM 175 atau lebih kepada setiap satu kepala manusia di Malaysia nak ambil lesen motor atau kerajaan mahu institut memandu menanggung kos tersebut dengan kerugian yang tidak sedikit. Nah, ambik pikiaq la sendiri!

Janji-janji orang politik, sejauhmanakah anda memegangnya? Usah terlalu berharap.

Satu lagi, usahlah sesiapapun terasa pada pendapat saya ini. Sekadar satu perkongsian pandangan buat tatapan dan renungan. Kita rakyat Malaysia yang aman dan damai, (aman dari peperangan sahaja) jauh bezanya dengan tempat lain. Dari segi sistem lesenpun, kita jauh lebih baik dari negara yang kita rasa mereka gah megah. Hampeh apa dia! Berapa ramai pelajar asing datang ke kaunter, dan kami bergebang. Depa cerita tentang cara ambik lesen tempat dia. Dalam hati, nasib baiklah aku rakyat Malaysia, walau kulit gelap sawomatang. Haha.

Tapi masalahnya orang Malaysia kita ni, berkira sangat! Kenapa saya kata begitu? Yelah.. dengan lesen beberapa ratus berkira, tapi dengan motor beribu-ribu atau kereta beratus ribu taklah plak berkira! Kenapalah manusia jadi begini. Bila dapat kerete pulak berlagak atas jalan. Takpun bawak kerete macam jalan bapak dia buat untuk dia sorang.. alahai manusia.. Tuhan dan kata jangan berjalan sombong..

Ya kawan-kawan sekalian..setakat ni.. ni sajalah dulu bebelan saya. Selsema slesema juga. Babi.. babi juga.. Janganlah kita takut selesema babi lebih dari kita takut kepada Tuhan. Allah yang memberi penyakit dan menyembuhkannya. Allah yang memberi nyawa dan mengambilnya. Redhalah kerana kita hanyalah hamba. Hati-hati, kalau kita takut selesema babi lebih dari kita takut Tuhan, syirik kita nanti. Takutlah untuk membuat maksiat kerana itulah larangan-Nya.

Sehingga berjumpa lagi.. Assalamualaikum...

Tiada ulasan:

Myblogloglaq