Ahad, September 07, 2008

Nostalgia Ramadhan

Setiap kali kehadiran Ramadhan tentunya menggamit nostalgia zaman pucuk sedang menghijau. Zaman remaja yang berlalu tentunya menggamit rasa rindu. Alangkah masa yang berlalu...takkan kembali lagi!

Terkenang zaman muda yang penuh semangat tatkala tiba Ramadhan al-mubarak. Meski agak liat untuk bangun sahur menghadap juadah yang sudah terhidang. Berbeza dengan sekarang yang akan tiba masa giliran masak sahur. Ye...sekarang zaman sudah berubah, dunia makin maju. termasuklah diriku..huhu.. perut makin maju.. haha..


Zaman remaja dulu.. ye.. dulu remaja.. kerana sekarang umurku sudah 25, ku kira umurku sudah dikira dewasa. Sekarang kebanyakan kawan-kawanku juga sudah dewasa meski sekali-sekala bersikap seperti remaja bahkan keanak-anakan. Kehadiran Ramadhan cukup berbeza dulu dan sekarang. Amat kurasakan. Amat...amat... Tambah berbeza pula suasana sekarang di Kuala Lumpur, malam yang terang dengan neon dan dulu setiap malam di kampung tetap bergelap, hanya lampu suluh menerang jalan. Kadang-kadang hanya cahaya bulan. Bahkan kadang-kadang meraba jalan dalam gelap hendak ke surau.

Dulu tiap kali tiba Ramadhan, selalu aku dilantik jadi Bilal di surau. Dengan suara lantang maka aku tidak memerlukan mikrofon. haha... betul.. x caye? x caye udah... Maka akupun menjadi igauan si anak dara...hahaha.. yang ni bohong - rekaan semata-mata...hehe...

Semalam aku teraweh di Masjid Ikhlasiah, Pantai Dalam. Ramai anak muda duduk-duduk kat luar. Mesti tak sembahyang bila duk sembang-sembang. Ish langsung tak macam aku masa muda-muda dulu. Pergi surau sembahyang. Adakah sebab mereka anak kota maka mereka boleh meliarkan diri. Datang masjid sekadar mendengar arahan ayah ibu. Sama seperti arahan supaya ke sekolah. Pergi sekolah tapi duduk kejap panas punggung kemudian ponteng.

Ramadhan... aku merindui zaman yang telah berlalu
menjadi nostalgia mengusik kalbu
sesungguhnya kerinduan ini belum terubat
namun masa yang berlalu tetap berlalu
berlalu menjadi kenangan
dan nostalgia indah dikalbuku

Bukit Angkasa, Kuala Lumpur.

Tiada ulasan:

Myblogloglaq