Rabu, Februari 06, 2008

Setelah setahun juga...

Puisi ini juga dinukil setahun lalu...selepas latihan tahunan intermediate.. kawan saya Nik Affendy kata blog saya ni elok diberi nama blog sajak..buleh 'masuk' ko?.. sumat molek...
-tentang puisi ni..tak nak la komen... tercoret tatkala rehat tengahari... hayatilah.

tika ni, saya masih guna nama Hasbullah H.M. Nama HASMORA tercetus bila saya dapat idea nak gabungkan tiga nama, datuk saya sekali.

IZINKAN AKU BERBICARA

Izinkan aku berbicara
walau aku agak bisu untuk berkata-kata
kerana apa yang terpendam di jiwa
agak meluap di dada
serasa akan melimpahi aksara-aksara asmara
kerana jiwa dan jasad ini tiada syarat dan terma
untuk menyinta dan dicinta.

Terasa bahang dalam nafsi
dek mabuk cinta Ilahi
lantas hilang dalam mimpi
pengembaraan mencari diri
yang terumbang ambing sendiri
dilanda arus duniawi
yang nisbi.

Izinkan aku berkata-kata
andai jika kataku dusta
tegurlah dengan bijaksana
walaupun engkau mungkin hanya penglipurlara
kerana akupun bukan pendeta
untuk mendabik dada
bahawa aku tahu segala.

Cinta sejati hanya wujud pada diri
yang padanya ada perimanusiawi
yang cintanya hanya kepada Rabbul Izzati
yang cintanya jua kepada Rasul Ilahi
yang cintanya kepada al-Kitab yang suci
dan aku harap diri aku begini
cintaku pada-Nya akan menjadikan aku abdi.

Ini adalah dunia yang fana
ramai yang sudah lemas dalam arusnya
dilanda ombak derita
tenggelam dalam kemewahan harta benda
terjerat oleh tipudaya dunia
kerana manusia itu alpa
dunia hanya fatamorgana.


Hasbullah H.M
Kolej Kediaman Kelima Universiti Malaya.
1345H
4 Februari 2007.

Tiada ulasan:

Myblogloglaq