Selasa, Disember 29, 2009

Melambai-limbai

Minggu lepas adalah minggu yang penuh debaran buat para bakal guru, sama ada Sarjana Muda Pendidikan mahupun Diploma Pendidikan Lepasan Ijazah (DPLI). Saya lepasan Sarjana Muda Pendidikan Islam UM dan isteri saya pula DPLI UM, tidak terkecuali merasai debaran ini. Apa yang menyulitkan ialah nama-nama untuk para bakal guru agama tidak boleh disemak melalui ‘online’. Talian telefon Bahagian Pendidikan Islam (BPI) pula menjadi begitu sibuk hingga sukar ditembusi.

Hari ketiga selepas percubaan demi percubaan, hari Rabu, akhirnya saya dapat hubungi BPI dan saya dimaklumkan saya ditempatkan di Sabah. Begitu juga isteri saya. Segala puji dan syukur kepada Allah Taala jua. Tidak kisah saya merantau jauh asalkan isteri saya ada berdekatan.

Hari khamis saya dimaklumkan oleh Encik Rashid, pegawai di BPI supaya melapor diri di KLIA pada 30 Disember. Dimaklumkan juga barang dibawa tidak boleh melebihi 20 kilogram. Tapi saya tengok beg besar saya macam sudah melebihi amat. Menurut maklumat RM 15 setiap kilo caj berat yang lebih had. Nampaknya saya kena timbang dan saring barang dalam beg saya dan terutama beg isteri saya yang sendat semacam.

Gunung Kinabalu sedang melambai-limbai kami dan kami masih di semenanjung menanti esok untuk penerbangan pertama kami sepanjang hayat ini. Akhirnya merasa juga saya naik kapal terbang. Saya teringat sewaktu kecil apabila kapal terbang lalu di ruang udara rumah saya, saya menjerit “kapal terbang... mari ambik aku...!” kadang-kadang bila teringat terasa lucu.

Anak saudara saya sudah melapor di Labuan semalam. Kawan saya dua orang Saharudin dan Abdullah sudah melapor di Sarawak. Tapi dua kawan saya yang dapat Sarawak (Ucok dan Redzuan@Abang Teh) masih tidak tahu nasib mereka, melapor bila, dapat tiket percuma ke tidak. Tidak ada panggilan sama ada dari BPI mahupun JPN Sarawak.

Esok, 30hb 8 pagi sudah kena ada di KLIA. Pertama kali saya akan melambai kepada tanah semenanjung dan bumi Sabah akan saya jejak buat pertama kalinya. Kawan-kawan Sabah yang ditempatkan di Sabah sudah tahu kena di mana. Tenom, Tawau, Sandakan. Untungnya yang dapat kawasan kampung sendiri, Cuma Nizam agak jauh di Tenom. Rumahnya Kota Kinabalu. Alahai.. Sabah kan kampung laman hang.

Selamat menjalankan tugas buat semua sahabat yang baru ‘posting’. Semoga kita jalankan tugas dengan penuh ikhlas dan amanah.

2 ulasan:

Azrul Hisham berkata...

selamat menjalankan tugas... :)

Kensi Ell Byle berkata...

selamat bertugas tuan...=p

Myblogloglaq