Ahad, Ogos 02, 2009

Belasungkawa Makteh Minah

Nama beliau mungkin Aminah. Entah kenapa tidak pula saya tahu nama sebenar. Tak pernah terlintas bertanya. Sudah besar panjang jadi malu pula. Saya lebih kenal beliau dengan panggilan Mak Teh Minah. Ibu saudara saya sebelah bapa (ayah saya dipanggil Cik..)

Saya tahu dari Kak Nani dan juga Kak Raihan, awal pagi semalam. Biasanya Raihan atau gaya panggilnya Royhan saya panggil dengan nama saja. Nama sebenarnya Yati. Dia SMS saya tak berapa lama lepas Kak Ni SMS. Lepas mandi sebelum ke APIUM saya baca SMS kedua-duanya. Maksud isinya serupa; Makteh Minah meninggal dunia. Lepas saya balas SMS Royhan dia telefon saya, minta beritahu Abang Di. Sepupu saya yang tinggal di Puchong Prima (kalau dia tak pindah lagi). Kemudian saya panjangkan juga kepada adik-adiknya, Ja dan Li.

Hanya Li saya tak tanya dia balik atau tidak. Tapi kedua-dua abangnya kata tak dapat balik. Tak tahu sebab apa. Saya juga tak balik. Terkilan juga. Tapi apa kan daya. Musim krisis kewangan sekarang. Bak kata orang tua ‘kais pagi makan pagi, kais petang makan petang’. Saya ni, malam pun mengais lagi.. uhu hu.. jadinya bajet pulang kampung perlu dihadkan. Masakan tidak, duit rumah sewa bulan lepas tak selesai. Bulan ni, tunggu hujan emaslah jawabnya. Ada kawan tanya, mengapa saya tak balik kampung? Kalau balik kampung, tak berkais la saya jawabnya.. uuuhuuu...

Apa pun, saya hanya mampu sedekahkan al-Fatihah dan juga al-Ikhlas. Sudah dibuat solat ghaib jenazah. Saya masih terfikir apakah mungkin Abang Di di Puchong boleh anjurkan majlis tahlil buat arwah. Walau sekadar dengan anak-beranak sendiri.

Kenangan terakhir bersama Makteh Minah, saya lupa bila. Tapi kali terakhir saya sempat bergambar, dan beliau masih boleh berjalan. Cuma tak larat hendak senyum, kerana sakit agaknya. Dia sakit berat beberapa minggu lepas pun saya tak tahu. Tapi baru minggu lepas, entah mengapa tiba-tiba wajahnya memanggil-manggil. Meminta saya menjenguk. Tiba-tiba rindu. Rupa-rupanya itulah panggilan terakhir beliau. Tapi firasat saya terhijab. Tidak terbaca isyarat itu.

Makteh Minah, ibu saudara terakhir sebelah Cik. Sekarang hanya tinggal Pok Nik Husin, ayah kepada Abang Di dan dua orang sepupu saya yang berada di Lembah Kelang ini.

Al-Fatihah buat Makteh Minah, semoga beliau dicucuri rahmat-Nya dan ditempatkan dalam kalangan mereka yang beriman di akhirat kelak. Begitu juga dengan arwah Cik, Pok Loh (dikatakan kebanyakan saudara saya serupa dengannya bukan hanya sekadar nama panggilan), Mok Yang (saya sempat bertemu ketika kanak-kanak dulu), Mak Su (saya tak sempat dengannya). Juga buat arwah datuk yang tidak saya tatap wajahnya, gambar pun tak pernah. Nenek sempat, tapi masa tu dia dah tua benar. Dan masa tu saya pun kanak-kanak amat. Tak berapa cerdik lagi.

Oh ya... mohon ampun maaf kepada sepupu sepapat kalau ada yang saya tak kenal atau tak rapat. Maklumlah, jarang benar kita ziarah menziarahi. Orang tua pun bukan ada kereta dan memang tak pernah berkelapangan membawa ziarah ke rumah saudara mara. Kalau kenal hamba ni, tegurlah dulu. Kata kita sepupu. Setakat ini, sehingga saya saja yang cakna dengan sedara-mara ni.. adik-adik dah tak peduli dah. Kiranya ambo ni jenis suko bersilaturrahim lah..

Wassalam.. wallhu ‘alam.

1 ulasan:

Azrul Hisham berkata...

al-fatihah...semoga roh allahyarhamah dicucuri rahmat-Nya

Myblogloglaq