Ahad, Ogos 09, 2009

Tentang nama

Nama saya yang diberi ayah@cik ialah Hasbullah. Kata arwah, beliau bermimpi ada orang suruh beliau beri nama saya Hasbullah.

Kenapa saya mengguna nama pena Hasmora? Jika anda baca profil saya, anda boleh tahu. Sudah saya jelaskan. Akronim tiga nama. Nama saya, ayah saya dan datuk saya juga. Kalau bapa saudara saya mereka guna Deraman. Nama klasik untuk orang bernama Abdul Rahman. Tapi ayah saya tidak, beliau mengguna Abdul Rahman dalam kad pengenalannya. Dan mengapa nama ayah saya Mohamed bukan Muhammad? Saya berpendapat bapak polis tukang tulis surat beranak zaman dulu berpendidikan Inggeris dan belajar mengeja nama Muhammad sedemikian rupa. Rasanyalah.

Sekarang dalam dilema juga dalam nak guna nama pena. Sama ada Hasmora atau Hasbullah Mohamed Rahman. Rakan-rakan penulis sudah selesa memanggil saya Hasmora. Mungkin sebab huruf L lebih berat berbanding huruf R. Bagi saya nama sebenar saya memang lebih sedap dan melambangkan kelelakian berbanding nama pena saya yang bunyi macam nama perempuan. Haha. Senior saya tertanya-tanya bila saya hantar emel guna nama Hasmora. Dia kata “aku ingatkan perempuan manalah...” haha..

Namun begitu, dulu saya memilih Hasmora sebab bagi saya bunyinya lebih sastera. Dan Masnuri, mungkin ramai tertanya-tanya kenapa Masnuri. Dulu, saya guna Mansuri. Diganding dengan nama Hamzah. Hamzah Mansuri. Tapi sejak kejadian helikopter Nuri terhempas saya buat sajak Nuri Mas. Kemudian idea membuat nama Hasmora menjelma. Maka saya pun mengambil keputusan menggabungkan Hasmora dengan Nuri Mas dengan Mas diletak depan dan Nuri di belakang. Tapi sekarang timbul idea nak gugurkan pula Masnuri, sebab orang suka dan biasa sebut Hasmora saja. Kata Kak Nisah Haron semasa di PPMN dulu, elok juga nama pendek macam ni, senang ingat, dan lain dari yang lain.. macam Nimoiz TY katanya...

Saya juga ada terfikir, apa kata saya guna nama Hasmora sebagai penyair dan nama Hasbullah Mohamed Rahman sebagai penulis cerpen. Ah, cerpen saya mana pernah disiarkan! Hehe...

Tiada ulasan:

Myblogloglaq