Jumaat, Januari 23, 2009

Seusai Solat Jumaat Dua Rakaat

Usai solat jumaat, di sebelah ada seorang kawan lama yang sudah tak cam saya - Uthman namanya. Datangnya dari Somalia. Cerah saya sikit je dari dia. Berkenalan di kolej kelima. Jumpa kali pertama di surau dan tak jumpa-jumpa selepas tu. Memang patutlah tak ingat pun. Berbicara dalam dwibahasa, Inggeris dan Arab. Mudah mesra orangnya, seperti dulu juga. Ada seorang lagi kawan foreigner saya, Bilel namanya, dari Tanzania. Juga sekulit dengan Uthman. Kata kawan-kawan golongan kulit hitam manis ni sedara mara saya. Ah, nampak sangat nak kata saya ni sekulit dengan mereka. Gelap sikit macho apa untuk manusia speasis Adam. Kalau jumpa mana-mana bertegur sapa. Sekurang-kurangnya taklah saya ni sejakun mana sebagaimana orang lain yang takut-takut nak bercakap dengan pelajar negara asing. Sekurang-kurangnya saya membetulkan tanggapan foreigner ni bahawa pelajar Malaysia bukanlah jenis sombong. Walaupun hakikatnya kebanyakn manusia Malaysia di Uni.Malaya memang tak reti nak tegur orang malah tak tahu nak hormat orang langsung.

Kadang-kadang terfikir juga saya "pelajaran tinggi-tinggi sebenarnya mengajar manusia jadi apa?".

Usai Solat Jumaat juga bersua sahabat lama yang sudah bertukar nama dan kembali kepada agama fitrahnya. Kini namanya Yassin, sebelum itu Chow Kim Wui. Alhamdulillah, hidayah Allah memancar dalam sukmanya. Sebenarnya telah saya dengar kisahnya. Cuma tidak sempat bersua dan berbicara. Dulunya pernah memegang jawatan dalam kabinet Kolej Kediaman Kelima, namun terpaksa meletakkannya kerana praktikal di Sabah. Beliau juga pernah jadi kadet nombor satu dalam PALAPES Laut UM. Keluar baris ketika akhir semester pertama tak silap saya. Mulanya agak terasa kehilangan, kerana apabila tauliah kami mewakili UM, bukan pasukan Army atau Navy semata-mata. Apapun, seri hidayah pada wajahnya menggembirakan sahabat-sahabatnya.

Di Akademi Islam lain sedikit kisahnya. Berkenalan dengan rakan senegeri, Ibrahim namanya. Sudah lama saya perhati, selalu nampak di Akademi tapi tak macam kuliah di Akademi. Rupa-rupanya dari Fakulti Ekonomi. Makan semeja memungkinkan kita berbicara dengan mesra meski dengan orang yang memang ketika duduk nak makan itu kita mengenalkan diri. Saya rasa, inilah indahnya apabila Islam menjadi tunjang akar silaturrahmi. Subhanallah...

Oh ya... saya rasa, sesiapa sahaja umat Islam (lelaki) yang menunaikan solat empat rakaat lewat tengahari tadi - tidaklah mereka itu menunaikan Solat Jumaat.

Sekian, wallahua'lam.

1 ulasan:

Zarif Hassan berkata...

Salam Saudara Hasmora,
meh jom pakat turun ramai-ramai kat rumah PENA ahad mlm ni..jumpa di sana..

Myblogloglaq