Sabtu, Januari 17, 2009

Isu Hudud... senjata makan tuan.

Jumaat minggu lepas di kafetaria Akademi Islam. Pensyarah saya di Fakulti Pendidikan mampir, biasanya datang untuk menjamah juadah istimewa hari jumaat, kari kambing.

Pada mulanya saya tersentak melihat seorang pensyarah saya yang lama menghilang, En Zahari. Kurus dan hilang misainya. Hampir saya tak cam. Rupa-rupanya lama sudah beliau menderita sejenis penyakit. Puas sudah berubat. Ramadhan sudah beliau dibedah, di belakang tengkuk. Alhamdulillah, semakin sihat sekarang.

Pensyarah saya sorang lagi mulakan topik hangat... Kuala Tganu.. "Seorang pensyarah UM kita ada kat sana, buat penyelidikan". katanya sambil senyum. "Katanya, BN memang peluang tipis, kemungkinan besar kalah.." saya kata "Lagipun, BN guna senjata remeh, bahkan mungkin makan diri. Hudud tak relevan diorang guna nak serang PAS!" "sah kalah dah" sambung pensyarah saya lagi. "Diorang ingat rakyat bodoh ke nak burukkan PAS dengan isu hudud.. dahlah permainkan hudud.." Saya rasa makin meluat pulak ingatkan gelagat2 manusia yang bermain-main isu hudud. Weh... hudud daripada Tuhanlah... bukan hukum undang-undang buatan PAS!

Ai... kalau rakyat sudah menyampah..buatlah apapun orang akan menyampah juga...


Tiada ulasan:

Myblogloglaq