Sabtu, Januari 17, 2009

Hadiri Majlis Diskusi Karya Mantan MPR


Malam tadi Zamzuri memberitahu sesuatu yang sebelum ini saya pernah terbaca di blog Puan Nisah, cuma tidak begitu cakna. Menyebabkan tiada dalam perencanaan dan lupa begitu sahaja. Inilah pentingnya jika ada buddy. Macam dalam askarlah juga. Wah, rindunya zaman pegawai kadet. Betul kata Lt M Noriam, hilanglah zaman keseronokan apabila bergelar pegawai muda. Tak selamanya kita jadi pegawai kadet puan...

Menyaksikan Majlis Dikusi Karya Mantan MPR, bersama-sama alumni MPR. Kebanyakannya penulis mapan. Kerdil rasanya. Ramai yang baru saya temu mata secara langsung.

Sebelum Prof Rahman Shaari membentangkan kertas kerjanya, sempat juga bersua dengan Nasriah Abdul Salam, ketika dia mengedarkan kertas kerja Prof Rahman. Dia semacam sedikit terkesima. "Eh... kita jumpa sat gi eh..." Dia kata. Saya angguk je. Sebelum ni kenalan di laman maya ni saja. Hari ni jumpa secara live. Tentu ada sedikit teruja. Nasriah gadis manis dan ayu. Lelaki manapun bisa jatuh hati pada pandang pertama. Saya tadi? Ah, anda usah buat provokasi sendiri. Siapalah saya ini. Bukan lelaki idaman sang puteri. Tak jumpa sangat pun. Sibuk nampaknya. Maklumlah, ajk majlis.

Agak ramai tadi. Apa yang saya faham, kebanyakannnya pelajar UPM. Ummu Hani Abu Hassan sempat berceloteh pada awal sesi kedua diskusi "mesti pensyarah push, kalau tak... tak datang..." sambil ketawa kecil. Mungkin budak-budak UPM tersipu-sipu kat depan nuh. Saya di belakang, bersama Zarif dan Zamzuri.

Sempat juga saya dan Zarif menggeletek hati sendiri dengan "Tikaman Madah". Buah tangan Anbakri. Falsafah yang cukup menikam ulu hati. Contohnya - Untuk membunuh nyamuk, anda tidak memerlukan senapang RELA.

Usai majlis saya mampir ke meja jualan buku. Puan Nisah pertama kali tengok saya, menelengkan kepalanya memandang saya. Segan pula saya. Macam dia cam saya je. Ingin saja saya tanya, cam saya ke? Ah, mana pernah jumpa di mana-mana. Cuma pernah komen kat blog je... Entah, tak mampu saya tebak kenapa. Sebelum ramai mengerumuni beliau, saya cepat-cepat sambar beberapa buah buku, beserta minta autografnya. Buku "Hak Cipta" dimintanya saya buka plastiknya. "Semua sekali RM 57". Tanpa banyak bicara saya ambil dompet di kocek belakang. Terrrkena jiran sebelah (perempuan)...upss... mujur kena sikit. Kalau tak, melatah dia .... malu saja saya jam 1:45 petang tadi (kurang lebih sahaja).

Sebelum pulang, menyantap semeja SM Zakir, Rahimidin Zahari, M. Lutfi, Zamzuri, Zarif - sekadar menyebut beberapa nama*. Ada topik menarik disembangkan. Antaranya esok, 18 Januari, hari ulangtahun ke 80 SN Noordin Hassan. Usai makan, sempat saya suakan gambar kepala babi di surau APIUM yang ada dalam kamera saya. Satu saja, itupun tak berapa jelas (kebetulan bawa kamera kekurangan kuasanya pagi semalam). Tapi kalau lihat sebelum makan...mahunya nasi tak mampu ditelan.


*menjadi bahan lelucon pula hari ini. Diubah menjadi - dan beberapa nama lagi - oleh Prof Rahman Shaari.

Tiada ulasan:

Myblogloglaq