Khamis, Januari 08, 2009

Pak Thib Raya, Saya dan sebagainya


Semalam, Profesor Dr. Ahmad Thib Raya atau lebih mesra dengan panggilan Pak Thib menghadiri majlis khusus untuknya-majlis perpisahan. Tidak ramai yang tahu. Entah berapa orang sahaja. Saya pula tidak begitu tahu awalnya. Pak Thib sudah dua hari berada di UM. Tapi hanya 7 hb baru saya dapat jumpa dia. Sebelum tu tak sempat. Sebenarnya agak aneh juga jika Pak Thib berada di Malaysia pada hari bekerja atau bukan hari minggu. Pak Thib hanya berada di Malaysia sebelum ni bermula hari jumaat dan biasa akan pulang ke Indon pada hari ahad.

Tidak pernah saya ceritakan tentang Pak Thib di sini. Hari ini saya ceritakan sedikit meski entri ini akhirnya akan disiar lewat. Terimbau saat hari pertama beliau menemui kami pelajar Pendidikan Islam. Masa tu masih tahun 3. Subjek Pengajaran Teks Al-Quran dalam Bahasa Arab. Pak Thib berasal dari Pulau Sumbawa, Indonesia. Katanya, "kebiasaan orang Sumbawa berkulit gelap tapi saya sebaliknya. Ramai orang tidak percaya kalau saya bilang saya dari Pulau Sumbawa." Pak Thib orang yang murah senyumannya. Inilah barangkali petua awet mudanya. Meski usia menginjak 60an tapi kelihatan seperti orang berumur 40an.

Pernah makan semeja dengan saya kafe Akademi Islam. Nampak macam biasa saja. Macam makan di kedai-kedai dengan kawan-kawan. Padahal beliau Rektor Kemahasiswaan Universiti Islam Negeri, Ciputat Jakarta. Kalau di sini setaraf dengan Timbalan Naib Canselor Hal Ehwal Pelajar. Tapi kerana tawaduknya bapak, beliau tidak kisah makan bersama saya. di meja biasa kafetaria. Bahkan dia pernah berkata pada majlis berbuka puasa "kenapa aja kita tidak bisa berbuka bersama kawan-kawan lain di atas tikar sana..." Paling mengejutkan saya pernah suatu hari sukar dapatkan kenderaan untuk Pak Thib yg menginap di kediaman UM yg hampir dgn Kolej 9 "bapak, saya tak ada kereta nak ambil bapak" kata saya semasa ke kediamannya. "Anak Hasbullah ada apa ya?" tanya bapak. "Motor!" kata saya. Jawab dia "motor pun tak apa, enggak mengapa.. bapak suka bonceng itu motosikal" sambil senyum. Saya pun buatlah alasan tak ada helmet lebih. Takkanlah TNC HEP nak naik motor aku.. huhuhu.... Saya cuba dapatkan pertolongan pak leh. Yang dapat Fadli Apet. Mujurlah. Awal-awal Pak Thib datang memang sukar sikit pengangkutan ke sana ke mari. Beberapa org kawan banyak membantu, termasuk Husna, Najihah - sekadar menyebut beberapa nama :).

Pak Thib telah tamat kontrak dengan UM. entah bila lagi dapat bertemu. Semoga beliau merindui kami dan menggerakkan nalurinya utk datang lagi ke UM ni. Sesungguhnya sukar bagi kami ketemu lagi mudarris dan murabbi spt bapak...


Harapnya ini bukan kali terakhir saya berjumpa dengan Pak Thib


*abaikan tarikh pada gambar kerana lupa nak cek ikut setting ke tak.

Tiada ulasan:

Myblogloglaq