Isnin, November 23, 2009

Puisi pertama di Berita Minggu


Seingat saya puisi pertama saya di Mingguan Malaysia adalah pada Mei 2008. Saya hilang keratannya ketika proses perpindahan dari kolej kelima ke rumah sewa di Taman Bukit Angkasa. Memanglah satu kerugian. Harus dibuat bagaimana..

Ketika sedang menikmati sarapan pagi bersama sahabat-sahabat PENA di Dewan Banquet DBP awal pagi hari ini mereka pakat kata puisi saya tersiar di Berita Minggu. Otak saya menggaru-garu benak akal dan mencari ingatan dalam arkib lupa. Ah.. bila aku hantar dan yang mana ya.. Seingat saya sukarnya hantar ke Berita Minggu. Tiap kali hantar mesti tak sampai. Beberapa kali bertanya Nazmi Yaakub tapi dia kata emel itulah. Bila saya buka sent item.. La rupanya yang saya hantar minggu lepas. Lepas la pulak. Sayangnya yang ini lupa letak alamat rumah kat kg da. takpelah, lain kali letaklah. Namun saya cukup puas hati dapat melekat di jaring sastera Berita Minggu.

Serumpun Tidak Seperdu
(bersatulah Melayu sedunia)

Dalam serumpun buluh
tidak seperdu pun yang utuh
hingga tebing runtuh
kerana aur tidak kukuh.

Serumpun buluh tidak seperdu
jauh-jauh dari tebing sungai deras
bagaimana aur ‘kan menjadi padu
menahan tebing dari jatuh
habis buluh dibawa arus.

Serumpun tidak seperdu
Tidakkan bersatu!

Hasmora Masnuri
Taman Bukit Angkasa, KL
0530 pagi, 14 September 2009.



2 ulasan:

ZULKIFLI BIN MOHAMED berkata...

Salam Hasmora,

"tahniah kerana puisi saudara telah disiarkan".

mamamin berkata...

tahniah!!

Myblogloglaq