Isnin, April 28, 2008

Tiba-Tiba Jadi Cikgu Kompang

Tiba-tiba jadi cikgu kompang... alkisahnya...

Telah lama saya mendapat pemintaan dari Ustaz Azman- ajar kompang dan buat lirik nasyid (nasib baik nasyid dia dah bagi cikgu lain kalu tak... huh jenuh..), namun dek kekangan masa, tidak dapat penuhi permintaan lebih awal. Pertandingan sabtu ini, 2 Mei.. Dan tiba-tiba... saya menjadi cikgu kompang.

Telah diminta pertolongan seorang kawan, tetapi dek keduniawinya meminta-minta upah mengajar, maka tak dapat tidak terpaksalah saya menyiapkan segala jenis payung untuk terjun dalam bidang mengajar palu kompang. Terima kasih kepada Yusof ibnu Busrara kerana sudi meminjamkan kompang dan menujuk ajar sedikit apa yang dia tahu tentang kompang. Memang dia tidaklah sepandai kawan saya seorang lagi, tapi sekurang-kurangnya apa yang ditunjukkan itu amat berguna.

Memang ada sedikit ganjaran, tapi apa yang seorang kawan itu minta memang lebih... Ustaz Man minta tolong dan saya sebagai sebagai sahabat merangkap penjaga kedai bukunya.. maka tidak tergamak pula minta bayaran lebih.. sekadar yang diberi cukuplah...

Sebelum menempuhi perjalanan beronak liku ke Sekolah Kebangsaan Seri Bintang Selatan saya study dulu apa patut. Tapi RP gagal la..haha.. Buka youtube, cari kompang selawat.. fuh semangat.. sejam duk hadap...

Saya menggunakan method tersendiri mengajar budak sekolah main kompang. Apa nak jadi jadilah. Asalkan depa boleh palu sudah. Yang rasa harunya ialah tiada kesungguhan pula anak-anak itu. Ish.. harus bagaimana kubuat pak?!!

Ustaz Azman banyak support saya ketika itu.. bertegas dengan anak-anak ribena yang banyak main... nak bertanding sabtu ni dah tapi banyak main.. dah la import pemain kompang Malaysia, banyak main jugak... haha.. banyak provok Ustaz Man kat budak-budak dia..

So.. Ustaz nak tunjuk cara main kompang.. ada tiga rukun.. ada rukun pulak.. katanya Ustaz Man.. Melalu, Menyelang, Melingkah.. nasib baik yusup habaq.. kalu tak, melongo gak aku.. tak tau nak kata apa kat budak-budak nih.. cakap habis campur.. teganu ada, kedah ada.. nogori pun ada.. tak terkeluar pulak dialek Kelate eden.. pelik betul.. bingung budak-budak.. Ustaz ni orang mana.. ustaz Kedah ke Teganu Ustaz? Lepas tu keluar nogori pulak.. garu kepala dia...

Hari ini belajar sikit je.. sambung pula hari rabu ni sebab esok nak ke Putrajaya kalu jadi.. hantar member (si Syamim ibnu Tang temuduga SPA)... ok kita jumpa rabu nih.. esok belajar sendiri..

Dan masa balik, lupa pulak nak tanya jalan balik kot mana... nyaris makan langsat pulak.. ooo jalan-jalan Kuala Lumpur, selama kutelusuri.. kau terlalu memesrai selirat jiwa ini...

Tiada ulasan:

Myblogloglaq