Rabu, September 16, 2009

Yang sana kena pergi yang sini kena datang

Semalam hari yang agak kalut. Setelah meminta kebenaran dari Uncle Sultan minggu lepas, bolehlah saya ke program khatam Quran dan berbuka puasa di SMK Seri Permaisuri. Namun beberapa hari lepas itu dapat makluman dari SM Zakir akan diadakan mesyuarat Perhimpunan Penyair Nusantara dan majlis berbuka serta juga solat terawih. Pada waktu yang sama!

Dua perkara meletakkan saya dalam dilema. Saya harus memilih antara dua atau kedua-duanya atau mungkin saya memilih untuk tidak memilih!

Pengetua tidak mahu melepaskan saya dengan alasan yang sama saya terima semasa membuat latihan mengajar di SMK Taman Dato’ Harun dulu. Namun akhirnya pengetua membenarkan dengan syarat saya hadir dulu sekejap majlis khatam kemudian pergilah ke Rumah PENA.

Sempat saya berceloteh dengan shuib ‘penat aku shuib, yang sana kena pergi yang sini kena datang’.. Shuib senyum saja..

Memang melelahkan dari Cheras hendak ke Rumah PENA. Jalan terlampau sesak memberi kesan kepada motor tua saya. 45 minit juga. Mujur juga sempat sekejap hadir mesyuarat yang hampir selesai. Selepas berbuka solat jemaah maghrib dan menunggu isya’ sebelum solat terawih berimamkan Ustaz Azman al-Kurauwi dengan saya sebagai bilalnya.

Dalam kelelahan dan sedikit sakit kepala, hairan juga saya pabila merasakan tubuh saya tidak begitu kekenyangan dan kepenatan ketika terawih seperti malam-malam sebelumnya. Kerana apakah...

Saya pulang selepas menerima beberapa bahan untuk web komuniti PENA dan juga sempat menjemput yang mana sempat ke majlis perkahwinan saya raya ini.. oh ya.. saya akan kahwin.. doakanlah kelancaran majlis dan kebahagiaan saya ya.. :)



"Tak sabar nak balik kampung. Kawe nok kawen" kata Hasmora.

"mu ingat kawen ni mudoh ko?" jawab ustaz Azman dalam nada cemburu.

(gambar dan dialog adalah oleh Zalila Isa dlm album Mesyuarat PPN di facebooknya.. saya akan saman beliau kerana mereka-reka dialog tanpa izin atau mungkin mendesaknya menghadiahkan kamera seperti dia guna sebagai hadiah perkahwinan saya.. haha)

1 ulasan:

Ibnu Ahmad al-Kurauwi berkata...

"Dalam kelelahan dan sedikit sakit kepala, hairan juga saya pabila merasakan tubuh saya tidak begitu kekenyangan dan kepenatan ketika terawih seperti malam-malam sebelumnya. Kerana apakah..."

Sebbak Demo jadi tok bilal, kawwey jadi tok immey. Kalu demmo jadi tok immey kawwey jadi tok bilal, kawwey pun tok leloh jugok. :)

Myblogloglaq