Selasa, Julai 07, 2009

Ini bukan cerita ceplos

Yang saya ingin ceritakan ini buka cerita ceplos, keliwon atau yang seangkatan dengannya, yang meracun benak fikir anak-anak generasi kini. Tapi cerita ini tentang hantu jin setan juga.

Pendek saja ceritanya. Namun ambillah iktibar dari sedikit perkongsian saya kali ini.

Hari ini, 7 Julai dan minggu ini juga minggu terakhir saya sebagai guru pelatih di SMK Taman Dato’ Harun.

Hari ini meriah sungguh pelajar dirasuk jin setan. Orang kata masuk hantu. Hantu sebenarnya istilah Melayu kepada jin.

Saya bukan jenis pandai bab hantu jin ni. Tengok retilah. Saya baru berjinak-jinak belajar cuba menjadi mu’allij. Orang kata tok bomoh. Tapi jangan silap paham. Saya nak jadi macam Ustaz Haron Din. Bukan kebanyakan bomoh Melayu. Guna jin untuk lawan jin. Macam ceplos. Memang cerita ceplos lawak. Sebab tok bomoh dan ceplos tu memang pelawak.

Cerita saya bukan cerita lawak.

Minggu lepas partner saya balik lambat. Rupanya dia berubatkan sorang budak kena rasuk. Budak tu pulak bapaknya tok bomoh. Dan disyaki yang merasuk si anak ialah jin yang pernah bapaknya lawan dengan guna jin. Alah, macam cerita ceplos tu lah. Saya tengok jugak sebab tertengok. Tapi taklah tunggu depan tivi nak tunggu tengok cerita tuh.

Yang terbaru ni pun cerita hantu lawak jugak, e-toyo.com. rasanya takda kaitan dengan anak pakcik Toyo yang boleh buat banglo 24 juta tu. Bukan, takda kaitan.

Sekali fikir la kan.. hari ni tujuh haribulan tujuh. Dan budak yang kena rasuk pun tujuh orang. Semacam jin-jin ni meraikan permukiman koloni depa di sekolah ni pulak.

Dan hari ini juga hari yang agak malang buat seorang kawan saya yang juga praktikum bersama, sains pendidikan. Sekali dia buka semak pemyempurnaan subjek, latihan mengajar dia dapat F(bermaksud Fail-gagal). Pagi-pagi sudah mengadu, lemah semangat katanya. Masuk kelas pulak, budak kena rasuk. Sekali 6 dari tujuh orang yang kena budak kelas dia. Tak jadi mengajar sungguh dia hari ni. Sabar je lah. Ujian Allah buat hamba-Nya. (SMPI tak masuk lagi.. dan yg kawan saya tu pun rasanya belum muktamad lagi.. tersilap kot)

Nampaknya, bukan setakat ustaz yang kena belajar ilmu lawan jin setan nih, guru lain pun kena juga. Selain kena tahu juga ilmu menangani manusia syaitan yang ada di mana-mana.

Ya, kerana syaitan itu terdiri dari jin dan manusia. “Minal Jinnati Wannas..” An-Nas, ayat 5.

Kalau-kalau ada persoalan jin tu nama apa dan dari mana.. saya jawab teruslah – entahlah, tak sempat nak berkenalan.. hehe

Tiada ulasan:

Myblogloglaq