Selasa, Oktober 14, 2008

Lapor Pegawai Sukarela 515 Jln Ampang


Setelah tiga purnama selepas ditauliahkan sebagai pegawai muda dalam PALAPES, saya dan beberapa kawan seangkatan ke Kem 515 Askar Wataniah untuk melapor sebagai Pegawai Sukarela. Hanya saya seorang lelaki manakala tiga lagi perempuan. tdk pernah saya bercadang hendak pasang tiga sekaligus macam pernah difikirkan oleh seorang rakan serumah saya. Teruk betul budak tu, belum lepas sorang nak balun sampai tiga sekaligus... eh jauh perginya.

Perjalanan yg mudah menjadi sukar dan menyukarkan kerana menuntun dua gadis di jalan Kuala Lumpur yg penuh sesak dan cabaran yg memang tidak perlu saya ceritakan di sini., sabaaar jelah (katanya Iwan,hehe) Cukup jika anda memahami keadaan semasa Kuala Lumpur, yg sesak dan jalan penuh liku. Akibatnya perjalanan setengah jam menjadi sejam setengah. Inilah ye antara cabaran jika kita telah mula berniat memasang tulang bengkok di belakang kita. Jika dibetulkan dengan kasar patahlah dia. Jika terlalu berlembut maka naik lemak pulak dia. Sebab itu ia dipasang di rusuk kiri untuk dibelai dan dilindungi, bukan di kaki untuk diinjak dan bukan di kepala untuk di junjung dan bukan dalam periuk untuk buat sup tulang.



Saudara, perempuan adalah tanggungjawab kita sang lelaki untuk dijaga maruahnya. Bukan permainan kita untuk dijatuhkan maruahnya dan keluarganya. Tanggungjawab dan amanah yang terpikul dibahu kita haruskah kita khianati?. alahai perempuan... jagalah maruah diri sebelum ia disepakterajangkan oleh lelaki yang tidak tahu menilai harga diri dan maruah yang anda cuba pertahankan.


Saya nekad juga pergi melapor diri ,walaupun tanpa kawan lelaki lain yang sudi menyertai , atas kesedaran peluang yg terhidang takkan saya biarkan ia basi. Seperti yang sudah dipesan Staf Sarjan Ridzuan selaku Cif Clerk di PALAPES UM kehadiran kami hanya untuk mendapatkan prosedur. Jadi kedatangan kami hanya berpakaian kasual sahaja. Datang untuk berjumpa Cif clerk 515 namun sebab dia sibuk maka dipasing kpd keraninya. Setelah mendapat taklimat, penerangan dan penjelasan dan berpuashati dengan sesi tersebut maka kami pun meminta diri untuk pulang. Sebelum pulang sempat jugak ditegur oleh Ajutan 515, Kapten Rodzaini. Saya ingatkan tak ada orang nak tegur dah janggut saya tapi dan lagi kena cekup kat dia. Sekadar peringatan apabila datang temuduga minggu depan berpakaian no. 3 dan janggut clear... sir yes sir... alah macam lah aku tak tahu... Biasalah kan, standard lah tu.. Saya pun selalu menegur junior saya kalau menyimpan misai janggut. Kadet buat cara kadetlah. Nak simpan janggut tunggu habis tauliah dulu. Lepas tu nak simpan janggut sampai lutut pun simpanlah tak ada orang nak larang. Disiplin askar Malaysia kan tiru British, bukan tiru Iran atau Iraq.


Almaka, perlulah saya bersedia jiwa raga, fizikal mental untuk lapor di siri 500 yang kedua saya selepas 506 Pengkalan Chepa semasa prebet dulu. Saya datang sebagai Leftenan Muda baru tauliah. Penuh misteri dan kekokapan diri sendiri yang tiada batasnya yang perlu diperbaiki sendiri dengan jujur sejujurnya. Antara sebab melapor itulah - menambah pengalaman dan ilmu. Maka pesanan dan pengalaman senior menjadi bekal menghadapi cabaran di tempat baru. Lubok lain tentu lain ikannya. Ayuh kawan2 seangkatan, kita memancing pengalaman lain pula. Usah berkubang di lubok sama. Upgrade minda, anjakkan paradigma!!!

Tiada ulasan:

Myblogloglaq