Khamis, Mac 17, 2011

Interlok masih bergelut nyawa (nota kecil buat Uthaya Sankar SB)

Rupa-rupanya Interlok masih bergelut nyawa. Ingatkan dah selamat kena sembelih dah. Namun kemelut pindaan ini masih dalam proses. Cuba klik pautan ke Malaysiakini di sini.

Memang lapan panel tumbang dan tiga ahli India tarik diri, tapi apakah orang India akan berputus asa selagi Interlok belum selesai dipinda. Uthaya Sankar SB (sendirian berhad ke special branch tak tahu la) adalah orang kuat mewakili kaum India setakat ini. Dia berhak kecewa dan terasa dikhianati. Namun 100 pindaan kepada novel Interlok memang melampau!

Kata Nazmi Yaakob ketika memautkan artikel Malaysiakini dalam facebook "Cuba buat 100 pindaan dalam karya penulis seorang itu pula, tengok macam mana!"

Uthaya Sankar ini pernah mengagumkan sesetengah rakyat Malaysia dengan kebolehan bercakap dan menulis Bahasa Melayu dengan begitu baik. Namun kami orang Melayu sebenarnya tidak suka saudara menggunakan bahasa kami untuk melukai hati kami sebegini rupa. Kami tidak rela.

Memang 'Interlok' bukanlah satu bahagian atau frasa dalam perlembagaan negara apatah lagi sebuah kitab agama. Namun ia adalah karya yang terbit dari tangan seorang Sasterawan Negara. Menjamah karya SN bermakna anda menjamah gelaran yang diberikan oleh Yang Dipertuan Agung. Persoalannya siapa anda untuk berbuat demikian?

Di kala majoriti penulis Melayu yang menjadi rakan anda sebelum ini berjuang mempertahankan maruah sebuah karya SN, anda berada di posisi penyerang bersama-sama mereka yang rakus menyerang. Lalu di manakah saudara di hati kami?

Oh ya Saudara Uthaya, izikan saya meminda sepuluh perkataan dalam novel saudara... boleh?

Tiada ulasan:

Myblogloglaq