Selasa, Disember 29, 2009

Yang lebih dahsyat dari membunuh

Sabtu lalu saya bertemu Ustaz@guru saya yang menjadi sahabat, Ustaz Azman Yaakub. Beliau sudah berhenti menjadi guru. Ceburi perniagaan. Walaupun semasa di sekolah dulu kami rapat, tapi setelah saya keluar dari Al-Amir, kami sudah tidak berhubung.

Saya ada dengar kabar angin atau gosip yang saya ingatkan berita itu adalah benar. Saya sejak dengar dari kawan-kawan seakan-akan percaya dan pengetahuan saya tentang Ustaz Azman adalah begitu - telah mengahwini Samihah sebagai isteri keduanya. Namun setelah mendengar sendiri dari beliau ternyata itu semua hanyalah fitnah! Dia sudah lama 'lost contact' dengan samihah. Dia sendiri bertanya saya kalau-kalau saya ada nombor telefon Samihah. Dia kata Samihah mengelakkan diri darinya.

Saya mendapat kabar dari kawan Samihah tentang hubungan mereka, tapi saya sekadar mendengar. Tapi saya percaya dia memang menjadikan Samihah isteri keduanya. Beliau sendiri tergelak bila sampai kepadanya bahawa ada yang mengatakan sudah beranak dua dia dengan Samihah. Sungguh hebat penangan fitnah yang melandanya...

Saya pernah mendengar cerita lain tentang guru saya yang lain antaranya Ustaz Abdullah Junuh dan Ustaz Adnan, cuma tidak tahu kebenarannya setakat ini kerana sudah lama tidak bertemu. Tapi kalau Cikgu Rosli K. Matari, rasanya cerita tentangnya adalah benar semata-mata benar. Sekali dua fikir, hebat juga guru-guru saya ni. Cuma tidak terfikir pula saya hendak mengikut jejak. Entah, yang sorang ni pun rasa tak larat dah...

Fitnah memang lebih dasyat dari membunuh. Kerana fitnah rumah tangga boleh runtuh. Kerana fitnah juga negara boleh musnah...

Tiada ulasan:

Myblogloglaq