Isnin, Julai 14, 2008

Tatkala Rindu

Tidaklah terlalu lama tidak pulang ke tanah kelahiran, tapi lamalah jugak.. bukan jauh sangat dengan Kuala Lumpur tapi dek kesibukan PALAPES ditambah pulak dengan semester baru buka maka belum sempat pulang.. adik sudah beberapa kali tanya bila hendak balik.. emak pun tanya masa hari tauliah di UKM yang dia datang.. hendak buat macam mana, sibuk manjang.. terpaksalah pendamkan kerinduan itu... entah kenapa beberapa hari ini ketika saya terlintas tentang Kelantan teringat nama-nama Kelantan yang saya belajar dulu.. semasa peralihan di SMUA (A) Amir Indra Petra. Pelajaran Tatarakyat, diajar oleh Cikgu Rosli... digelar orang Rosli Mat Ghana... entah kenapa digelar sebegitu.. mungkin hendak dibezakan dengan seorang lagi cikgu Rosli.. Rosli K.Matari.. dan inilah puisi yang terilham..

Raktamrittika - Medang Kilatan Saji - Kilatan - Kelantan


sudah lama ku tak kembali ke Raktamrittika

aku makin merindui 'chih tu'nya

aku tidak betah lagi bergelumang selut

di arus berlumpur ini..


Raktamrittika negeri makmur

aku bangga menjadi marhaennya

Raktamrittika negeri berdaulat

tenang hidup dalam kesederhanaan

Raktamrittika negeri penuh nikmat

bersyukur aku seadanya segala...

Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya

Tiada ulasan:

Myblogloglaq