Selasa, Februari 08, 2011

Apabila jadi pe-tua



maka apabila pe-tua (pemimpin tua) berjuang demi memboroikan lagi perut anak bini dan kroni, mereka mesti berundur sebelum mereka diperlakukan seperti rakyat Mesir meluahkan lahar nanah kemarahan kepada Hosni Mubarok.. kebangkitan anak muda ibarat bangkitnya pahlawan dulu kala..cuma kini pedang menjadi perkataan.. Allahu akbar..

kenapa?

kerana kita ini hanyalah manusia biasa, tentu sekali bukan dewa.. dan dewa apakah bukan sekadar istilah kuno yang menjadi mitos yang belum tentu lagi kebenarannya?

Tun M pun pernah berkata 'Melayu Mudah Lupa'.. bahkan sebenarnya Manusia pun mudah lupa tuan. Ma = apa atau benda, nusia = keterlupaan, pelupa, diterlupakan.. manusia bukan perkataan asal bahasa Melayu, tetapi pinjaman bahasa Arab seperti banyak perkataan lain yang tak mungkin kita akan pulangkan. entah sejak bila kita pinjam dan tidak pernah ada tarikh mesti dipulangkan semula.

Oh ya, Melayu mudah lupa? bukan Malaysia? dua istilah ini menjadi isu atau polemik yang belum selesai dalam dunia persuratan Melayu. ramai sarjana persuratan Melayu tidak setuju penggunaan istilah Bahasa Malaysia, tapi pemimpin-pemimpin nan tua itu lebih suka menggunakannya kerana semangat 1Malaysia-nya. Ah, bahasa pun bila dipolitikkan akan juga menjadi tahik...

Satu persoalan ingin saya lontarkan semoga menjadi titik tolak anjakan paradigma seterusnya memacu perubahan negara (kalau ia mampulah);

"masihkan kita ingin meletakkan masa depan nan jauh kepada pemimpin tua yang mementingkan diri sendiri dan kroni?"

kerana kita dikurniakan akal, fikirlah sewajarnya supaya tidak menjadi golongan yang rugi di kemudian hari..

kenyataan tetap kenyataan, ia takkan dapat diubah dalam pembohongan dan putarbelit maha dasyat sekalipun!

Tiada ulasan:

Myblogloglaq