Ahad, Mei 16, 2010

facebook, israel dan bangsa yahudi

(dan mereka tidak berhak mendapat huruf besar untuk nama mereka)

Apabila meneliti betul-betul warna logo facebook dan melihat pula lambang atau bendera israel, saya perasan persamaan warnanya. Biru dan putih.

facebook diasaskan oleh mark zuckerberg, kelahiran yahudi-amerika dan pelajar gagalan Unviversiti Harvard. Perangainya memang israel. Curi profile pelajar dengan godam komputer maklumat pusat tempat dia belajar.


dan di bawah ini, bendera israel, yahudi laknatullah .. warna biru dan putih. Entah melambangkan apa, mungkin kesucian dan keluasan (langit dan laut), maklumlah yahudi kan ingat bangsa depa tu suci, alah bangsa nabi-nabi. Kalau kawan saya masih tertanya-tanya kenapalah facebook warnanya begitu ringkas, hah inilah jawapannya..


saya meneliti beberapa web dan blog, antaranya bestnya.com dan Mazidul Akmal Sidek yang kompelin berasap tentang facebook. Gambar-gambar ini saya kutip dalam web merata-riti, beberapa gambar yang saya ambil cuma dua saja ditampal di sini. Tak boleh letak banyak-banyak, kasi suwey saja.

Tentang facebook, terpulang kepada anda sama ada hendak teruskan atau padamkan akaun anda. Tapi bagi saya, sekadar anda guna untuk berhubung dengan rakan taulan dan berkongsi idea serta maklumat, tidaklah menyumbang dana kepada yahudi kecuali anda buat iklan dalam tu. Kalau anda sekadar menyumbang beberapa sen (mungkin tanpa anda sedari) kepada produk yahudi contohnya starbuck atau kfc dan sebagainya, usahlah anda gusar dan bimbang sangat kerana ada orang yang tak kisah memberi beberapa juta (77 juta contohnya) kepada yahudi hanya untuk sedikit nasihat contohnya.

Anda boleh layari web onejerusalem untuk melihat wajah 1Israel.

Sekian, terima kasih.

Tiada ulasan:

Myblogloglaq