Ahad, Oktober 04, 2009

Bapa saudara yang terakhir

Nama beliau dalam sijil perakuan kematian yang saya terima dari anaknya, Mat Hussin bin Draman. Berbeza dengan arwah Cik yang guna nama Abdul Rahman. Arwah Pak Lah pula guna Deraman. Mungkinlah mereka hanya berdasarkan apa yang mereka dengar di mulut orang tanpa tahu nama sebenar bapa sendiri. apapun, anak-anak datuk saya yang dipanggil Pak Mahmud telah bersemadi di dalam bumi. Abdul Rahman, datuk saya digelar Pak Mahmud sempena nama anak sulungnya, Mahmud.

Mat Hussin digelar kerabatnya termasuk kami anak Pakda Mat sebagai Poknik Hussin. Beliau bapa saudara terakhir kami sebelah arwah Cik. Sebelah Mak ada lagi seorang pak sedara, Pokcik Mat Tokdin atau nama sebenarnya; Mat Abdul Majid bin Yahya. Poknik meninggal Khamis lalu pada jam 1.45 pagi. Adik saya Zaki sms pada jam 1.54 pagi. Dan saya membaca smsnya kurang lebih jam 5 pagi setelah telefon saya berkokok di hujung kepala. Doa bangun tidur saya pada masa tu ialah, innalillahi wainna ilaihi rojiunn.. dan kawan sebelah saya bertanya “bakpo Loh?” “Pok sedaro aku meninggal...”

Setelah cubaan untuk menumpang anak menantu poknik gagal, saya pulang juga meskipun gagal mendapatkan keizinan pengetua setelah telefon tidak berangkat. Namun sms saya berbalas juga dengan satu amaran jangan sms, minta izin berlisan.. jumpa saya bersama sijil kematian! Hoh.. nasib eden la labuu.. saya pulang juga walaupun tahu guru ganti dibayar mengikut hari dan saya akan rugi sekurang-kurangnya RM 260 termasuk tiket pergi balik. Tapi duit kan boleh dicari.. silaturrahim? Cukuplah dengan insiden kekhilafan majlis perkahwinan saya yang tidak terjemput ramai kawan. Huhu..

Ketika saya menulis artikel ini, seorang lagi di kampung saya meninggal dunia. Makdo Lijah. Salam takziah buat keluarga arwah.



Tiada ulasan:

Myblogloglaq