Isnin, April 20, 2009

Ganti kawan mengajar tuesyen

(diedit setelah seminggu lebih bergelar draft..)

Semalam ganti kawan mengajar tuesyen mengaji. Tempat terpaksa dirahsiakan.. hehe.. kena mengajar dari jam 9 hingga satu. Dalam hati saya mengajar apa la sampai empat jam berterusan. Budak pertama datang jam 9.20. Tuan pusat tuesyen pula yang nampaknya macam telefon mak bapak.. rasanyalah kot. Mengajarlah walau cuma seorang. Mengajar 'Iqra' bukan senang seperti fikiran kebanyakan orang. Kalau senang mengajar la sendiri kat rumah. Tak perlu lah kerajaan susah-susah buat jQAF apa semua. (dengarnya guru jQAF dipandang sebelah mata.. bagaimana tu..?)

Bapak budak tu hantar. Budak dengan mata bengkak lepas menangis. Mutaligat otak saya bagaimana nak tarik perhatian dan minat budak ni mengaji. Budak ni namanya Aiman. Macam nama anak saudara saya pula. Diam bejurus macam suci budak ni. Dekat sejam saya ajar. Menggeliat, menguap. Mata ke lain saya buat dek jer. Janji dia baca dan ikut apa yang saya ajar. Kemudian datang budak kedua dalam jam sepuluh, pun Aiman juga namanya. Aiman Haziq. Budak ni bagus sikit. Sama umur dengan Aiman mula-mula tadi. Bila saya nak ajar Aiman Haziq ni Aiman mula-mula tadi cakap dia dah penat. Masakan tidak hampir sejam. Saya suruh menulis. Dia buat dek. Huh.. jenuh. Saya ajar Aiman haziq. Aiman satu lagi mula terkinja-kinja. Melompat-lompat dan semacam mengajuk aksi gelagat kartun. Soheh hantu kartun budak ni. Ganggu saya ngajar sebab dia duk sebelah saja. Tak lama lepas ajar Aiman Haziq saya suruh dua-dua menulis. Kemudian untuk senangkan panggil saya gelarkan Aiman mula-mula tu Aiman spiderman sebab pakai baju spiderman dan Aiman Haziq sebab dia pakai baju KIKO.

Keadaan bertambah riuh dengan kehadiran baru Dina dan adiknya Ikhwan. Juga pelajar baru Izan dan Hakim. Admina dan Almin pelajar lama, paling lewat. Patutlah kawan dah wasiat awal-awal budak-budak tu ganas-ganas tu (nakal-nakal maksudnya). Saya sengeh jelah. Dalam kepala dah nampak camana nakal budak KL nih.

Sejak sedari sampai ke pusat tuesyen saya sudah perhatikan dibawah ada seorang hisap gam. Murid-murid bising masa saya tengah mengajar. Maklumlah, mengajar sorang yang lain ambil kesempatan main dan berlari. Kalau ambil satu kelas terus kan senang. Hairan macamana Bukhori boleh buat kelas macam ni. Yang belajar tajwid tak datang. Pelik jugak rasa takkan pelajar sepuluh orang saya kena ajar dalam masa empat jam berterusan. Pening fikir.

Saya lalui sesi P&P yang haru-biru dengan penuh seronok dan santai. Lantaklah budak nak berlari ke apa ke. Dah suruh duduk diam kat kerusi tak mahunya. Budak tak habis-habis mengintai di jendela. "Ustaz, ada orang hisap gam kat bawah.." "Ye ustaz tau.. tadi lagi ustaz dah tengok..". Budak ni nak belajar ke tak nih..huh pening.. Pertama kali mengajar mengaji kelas hiruk-pikuk cam ni. Dengan yang pakai benda alah Naruto. Dengan yang melompat-lompat. Waduu apa kes lawak budak-budak ni buat.

Setelah empat jam mengajar, bergurau senda dan ambil gambar budak-budak ni maka tiba masanya hendak balik. Saya sendiri tidak pasti adakah ini yang pertama dan terakhir atau akan ada pelawaan lagi selepas ini untuk mengganti. Yang pasti meskipun baru sekali budak-budak kelihatan mudah mesra dan sudah suka saya mengajar mereka. Tak mengapalah.. ada peluang berjumpa lagi.

Sebelum pulang.. sempat juga saya minta anak-anak soleh ini baca surah Al-Fatihah dan saya rakam.. saya kata nak masukkan dalam internet.. haha.. mana bohong, sungguh bagai dikata.. akhirnya gelagat dan aksi mereka ditatap seluruh dunia!


Tiada ulasan:

Myblogloglaq