Ahad, November 04, 2007

Hari Ini Untuk Esok

Ketika mula termenung, memikirkan masa hadapan, masa bila yang anda akan fikirkan? Pelbagai jawapan yang mugkin saya terima dari anda. Ada yang berfikir tentang perkahwinannya. Tentang hari tuanya-meskipun tidak semua tahu bahawa dia sempat tua atau tidak.

Saya sendiri mempunyai pendapat dalam hal ini. Pendapat atau jawapan saya mungkin agak panjang. Kerana banyak yang akan saya fikir tentang masa depan saya sendiri. Ya. Kerana kita adalah manusia, dan manusia perlu merancang masa hadapannya. Tidak dapat tidak. Yang akan menentukan nanti adalah Tuhan. Ya. Tuhan. Tuhan hanya Allah yang satu. Tiada dua atau tiga.

Dan kerana itu kita tidak perlu bimbang bahawa akan berlaku pergaduhan antara Tuhan yang akan menentukan masa depan kita seperti yang dipercayai oleh agama lain - percaya bahawa ada banyak tuhan. Allah yang mengatur semuanya. Tiada yang berkongsi kuasa dengan-Nya. Dia Maha Esa. Dia Maha Berkuasa.

Maka, apabila kita merancang, apakah kita merancang untuk esok? Hari ini adalah untuk esok. Hari untuk kita merancang apa yang kita akan buat pada keesokan harinya. Hari ini akan menjadi semalam. Esok akan menjadi hari ini. Hari yang berganti hari kita tidak berhenti berfikir dan merancang masa hadapan.

Apabila kita merancang pada hari ini untuk hari esok, satu perkara jangan kita lupa - esok mesti aku menjadi lebih baik dari hari ini dan akan terus lebih baik pada hari seterusnya!

Tiada ulasan:

Myblogloglaq