Isnin, November 26, 2007

Bagaimana Belajar Berkarya? -pendapat saya...

*sebenarnya berkarya atau menulis secara kreatif tidak dapat diajar secara formal seperti dalam bilik darjah. Itu yang saya faham dari kata-kata beberapa penulis seperti yang saya baca dalam ruangan Bimbingan berkarya DBP Online dan juga dari guru saya sendiri- Zaharah Nawawi-semasa bengkel penulisan cerpen pelbagai kaum beberapa bulan yang lalu. Kita perlu banyak membaca pelbagai bahan dan banyak juga membaca karya-karya penulis mantap. Pada peringkat awal kita boleh meniru gaya mereka dan apabila kita peroleh rentak sendiri maka kita akan menghasilkan karya dengan gaya kita yang tersendiri. Begitulah cara belajar berkarya. Jika hendak harapkan belajar berkarya dari A sampai Z mahunya tidak menulis si penulis-penulis. Ramai lagi orang yang ingin belajar menulis, bukan kita seorang. Jadi jika ada penulis mantap yang sudi, relahati dan sukarela memberi kita bimbingan seadanya, berkongsi pengalaman dan memberi petua semampu daya mereka itupun sudah cukup memadai. Dan sebenarnya jika kita sudi meluangkan masa kita mendampingi penulis-penulis mantap, mereka sebenarnya lagi-lagilah sudi menumpahkan ilmu yang ada pada mereka yang seadanya. Yang mana patut penulis yang baru dan mentah seperti saya ini inginkan. Teguran dan nasihat yang diberikan tentulah menjadi azimat yang amat berharga.

di bawah ini adalah antara puisi Masuri S.N dan beliau antara penyair yang menjadi inspirasi kepada saya dalam genre sajak atau puisi.

Satu Rahmat

wangi udara pagi
ada kuresapkan
keharuman mendesak, mencintai
alam dan insan.

bergerak dari tidur yang nyenyak
bangun menatap wajah hari,
sinar ke dalam rahmat-Nya kuingat
hanya begini aku lupa untuk berangkat.

antara jejak di bumi
kadang aku terbang tinggi sekali,
dua kali mengingat apakah mimpi
ada pagi berwajah mengilhami jiwa mencari.

lagi-lagi aku mengucap lapang
terbuka dada menerima hidup satu siang,
duka bahaya derita bukan menghalang
aku hidup satu rahmat mengalami bukan terbuang.


Masuri S.N
Puisi-Puisi Pilihan.

Tiada ulasan:

Myblogloglaq