Rabu, Januari 20, 2010

Nama saya ada nama Allah


Nama saya Hasbullah. Nama ayah saya Mohamed, seperti yang ditulis polis zaman dulu. Kalau bunyi sebenarnya, Muhammad. Maka nama penuh saya berbunyi;

Hasbullah Muhammad!

Maksudnya; jaminan Allah Muhammad...

Pernah seorang rakan penulis, dalam chating bertanya; mengapa tidak gunakan nama sebenar tetapi Hasmora Masnuri. Kalau nama sebenar alangkah indah bunyinya.

Ya, saya tertanya juga diri saya sendiri. Lalu saya berfikir, adakah aku akan dirundung riak dan takabbur kerana namaku yang indah ini. Bukankah nama itu satu doa!

Ya, kerana itu saya merasakan hidup saya selama ini walaupun penuh liku dan ranjau berduri saya tetap selamat dan rezeki selalunya murah walaupun saya ini hamba-Nya yang tidak selalu bersyukur atas segala nikmat yang diberi. Berkat nama selalu disebut orang.

Saya insaf. Tapi... akan saya gunakankah nama sebenar dalam karya-karya mendatang. Rasanya, saranan rakan penulis boleh saya cuba. Nimoiz T.Y juga pernah berpendapat, saya belum terlambat menggunakan nama sebenar walaupun sudah terlajak dikenali sebagai Hasmora.

Ya, biarlah rakan-rakan penulis mengenali saya sebagai Hasmora, tetapi tidak salah saya gunakan nama sebenar atau mungkin saya huraikan Hasmora; Hasbullah Mohamed Rahman. Ya, rasanya begitu lebih baik. Rahman, sebagai mengenang seorang datuk yang tidak pernah saya melihatnya. Orang yang tidak pernah kita jumpa bolehkah kita merasa rindu kepadanya? Tentulah boleh. Tidakkah kita terasa amat rindu bertemu Rasulullah SAW, meskipun kita tidak pernah menatap wajah Baginda.

Mulai hari ini, karya saya akan menggunakan Hasbullah Mohamed Rahman. Cuma, rakan-rakan penulis masih boleh terus memanggil saya Hasmora.

Tiada ulasan:

Myblogloglaq