Sabtu, Mac 07, 2009

ENTAH APA-APA

Kawan serumah saya seakan melatah. Ada nuansa marah pada nada bicara. Saya pun turut merasa. Semua sebab kebangangan manusia. Memang bobrok nyata. Refleksi biasa apabilamenonton berita. Saya sudah tahu. Dan tak pernah teruja menonton. Tapi kawan saya tetap nak tengok juga. Pagi ni pun ada lagi kawan yang tengok ulangan dalam you tube.

Apa ceritanya? Seorang datuk yang dapat gelaran datuk kerana memberi sumbangan kepada negara kerana masyhur namanya dalam bidang sukan. Pemain nombor satu dunia tak silap dia sekarang. Kami tak kisah dia kaya, sudah rezeki dia. Tapi kalau orang dah kaya diberi insentif berpuluh ribu untuk memberi semangat kepada dia apakejadah namanya. Kawan tu dah kaya duit berjuta. Sudah la anak orang kaya. Dia pula boleh buat rumah sendiri yang tak kurang hebatnya dari rumah ibu bapanya. Sebab dia sendiri kaya.

Inilah kerajaan yang memang adil. Orang kaya ditambah kekayaannya. Orang miskin tak berdaya bagi sikit sudah ler. Sebab apa sangat sumbangan orang miskin yang jadi penoreh getah, penanam padi. Tu pun jadi kuli. Biarkanlah mereka terus miskin, apa mereka peduli.

Inilah yang kita kena fikirkan sama-sama. Kita lihat sahaja pada musim rakyat Malaysia secara berjemaah bersedih dengan umat Islam Palestin. Kalut kutip derma untuk dihantar ke sana khususnya Gaza. Tapi banyak pula duit diberikan hadiah untuk pemenang pertandingan rancangan realiti tv. Padahal mereka ni yang bersungguh kutip sedekah orang.

Kini seakan sudah berhenti kesedihan itu. Sudah reda. Nanti tunggu israel serang besar-besaran barulah kalut balik. Saya dengar ada ketumbukan tentera nak ditubuhkan. Nampaknya memang kita hanya tunggu dan berkata, oh saya lihat...

Dan... teruskanlah beri insentif kepada pemain yang menjaja ke seluruh dunia bahawa Malaysia adalah negara Islam Hadhari yang terbuka dalam bab pemakaian altletnya. Menjadi sebuah negara contoh kepada ‘negara Islam’ lain. Boleh dedah aurat sesuka hati. Tunjuklah apa saja yang ada di sini sana kerana itu adalah hak mereka. Teringat saya pada senyum kambing di dada akhbar yang dialognya tertulis kurang lebih begini

+ suka saya melihat nicol dapat anugerah datuk semalam

- saya lebih suka melihat beliau bermain.

Apa yang tersirat dalam dialog itu ialah – mata mana yang tidak terkesima melihat anak gadis bermain yang berpakaian Cuma 30 peratus menutupi badannya? Inilah panorama sebenar manusia. Memang dah dekat dah kita.

Alahai... masyakat kita kan... entah apa-apa...

Tiada ulasan:

Myblogloglaq