Selasa, September 02, 2008

Ahlan Wasahlan Ramadhan Kareem...

Ramadhan kembali lagi. Madrasah Tarbiah paling ampuh dan terbuka untuk seluruh umat. Hanya manusia yang tidak tahu menghargai sahaja yang mempersiakan peluang keemasan ini. Sebuah lagu nasyid menceritakan secara ringkas dan padat tentang Ramadhan. Lagu kumpulan Hijjaz yang sering berkumandang saban bulan puasa sama ada di radio, televisyen mahupun dari komputer saya sendiri (“,). Liriknya begini:

Bulan Ramadhan bulan yang berkat
bulan rahmat dan bulan utama
pahala digandakan doa diterima
bulan Lailatul Qadar yang istimewa…

Kebanyakan orang sedia maklum akan kelebihan Ramadhan malah mampu memberitahu orang lain pula. Namun sejauhmana pelaksanaan diri-sendiri hanya Tuhan yang Maha Tahu. Ramai orang mampu berpuasa tapi ramai juga orang yang hanya tahu menahan lapar dan dahaga. Selain itu – ah, tak apa...


Telah saya temui ramai orang yang bersikap tak apa. Mempermudahkan perintah Tuhan. Telahpun Tuhan memberi kemudahan lalu dimudah-mudahkan. Telah diberi keringanan namun diringan-ringankan.

Tak kurang juga umat Islam yang saya temui menjadikan Ramadhan hanyalah sekadar sebagai satu sambutan tahunan dan aktiviti tradisi keluarga. Entah di mana penghayatan nilai agama Islam dalam diri. Isteri, anak dan cucu dibiarkan tidak bertudung. Tak tahu menutup aurat. Anak-anak dibiar tidak mendapat didikan agama sewajarnya. Alahai... duniawi sekarang sedang menghambat kita menjauhi tebing ukhrowi!

Tiada ulasan:

Myblogloglaq